...it go
ed ernstige leemtes bezit inzake brandveiligheid en dat het dus dringend wordt deze dienst te verhuizen om voor de veiligheid van het personeel en van de bezoekers te zorgen; Gelet op de noodzakelijkheid om het Justitiehuis Neufchâteau in een gebouw te vestigen dat conform is inzake veiligheid en dat aangepast is aan de werking van deze dienst; Gelet op de beslissing van de Regie der gebouwen van 23 oktober 2015 om het gebouw gelegen te NEUFCHATEAU 6840 - rue Franklin Roosevelt, nr. 33, te verkopen en het Aanschaffingscomité van Neufchâteau te belasten met de implementering van deze beslissing; Dat na bezoek, vastgesteld wordt
...[+++] dat dat goed, na werken, aan de behoeften van het Justitiehuis Neufchateau zou kunnen voldoen; Dat dat goed gekadastreerd wordt als NEUFCHATEAU 1 afdeling Neufchâteau (NIS 84043) artikel 02469 sectie A nummer 882R huis van 3a32ca gelegen rue Franklin Roosevelt nr. 33 (KI: 1.789 euro); Overwegende dat de aanschaffingscomités krachtens de bepalingen van de wet van 31 mei 1923 betreffende de vervreemding van onroerende domeingoederen niet vrijgesteld worden van de organisatie van aangepaste maatregelen inzake bekendmaking en van de verplichting aan de meestbiedende alleen in geval van vervreemding ten algemenen nutte te verkopen; Overwegende dat de aangevraagde aanschaffing ertoe kan bijdragen het Justitiehuis Neufchâteau duurzaam te huisvesten, de continuïteit van de openbare dienst te waarborgen en bijgevolg de toepassing mogelijk te maken van de gerechtelijke maatregelen zowel ten aanzien van de justitiabelen in gevaar als van de samenleving; Overwegende dat die onteigening hoog dringend is omdat voor de veiligheid van het personeel en van het publiek gezorgd moet worden; Dat de regels vervat in de wet van 17 april 1835 op de onteigening ten algemenen nutte ontoepasselijk zijn geworden en, minstens, de inbezitneming van het goed binnen een redelijke termijn, die met de hierboven vermelde doelstellingen verenigbaar is, niet mogelijk maken; Overwegende dat, bovendien, de procedure van hoogdringendheid gesteld door de wet van 26 juli 1962, in de praktijk, de gewone procedure is geworden voor een onteigening; Dat het arrest nr. 78.919 van de Raad van State van 23 februari 1999 dit beginsel bevestigt; Overwegende dat het openbaar nut bijgevolg gegrond is en dat het beroep op de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden gegrond is; Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 5 november 2015; Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 25 november 2015; Op de voordracht van de Minister bevoegd voor de Justitiehuizen; ......e et
qu'il devient urgent de déménager ce service afin de garantir la sécurité du personnel et du public reçu; Considérant la nécessité d'implanter la Maison de justice de Neufchâteau dans un bâtiment qui soit conforme en matière de sécurité et qui soit adaptée au fonctionnement de ce service; Considérant la décision de la Régie des Bâtiments du 23 octobre 2015 de mettre en vente l'immeuble sis à NEUFCHATEAU 6840 - Rue Franklin Roosevelt, n° 33, visé ci-dessus, et de charger le Comité d'acquisition de Neufchâteau de la mise en oeuvre de cette décision; Qu'après visite, il est constaté que ce bien, après travaux, pourrait répondre a
...[+++]ux besoins de la Maison de justice de Neufchâteau; Que ce bien est cadastré NEUFCHTEAU 1 division Neufchâteau (INS 84043) article 02469 section A numéro 882R maison de trois ares trente-deux centiares (3a32ca) sise rue Franklin Roosevelt n° 33 (RC : 1.789€); Considérant qu'en vertu des dispositions de la loi du 31 mai 1923 relative à l'aliénation d'immeubles domaniaux, les comités d'acquisition ne sont dispensés de l'organisation des mesures de publicité adaptées et de l'obligation de vendre au plus offrant qu'en cas d'aliénation pour cause d'utilité publique; Considérant que l'acquisition sollicitée contribue à loger de manière durable la Maison de justice de Neufchâteau et d'assurer la sécurité du personnel et du public reçu et que par là, elle permet d'assurer la continuité du service public et donc l'application des mesures judiciaires à prendre tant vis-à-vis des justiciables que de la société; Considérant que l'extrême urgence de cette expropriation découle de la nécessité d'assurer la sécurité du personnel et du public; Que les règles contenues dans la loi du 17 avril 1835 sur l'expropriation pour cause d'utilité publique sont devenues impraticables et, à tout le moins, ne permettent pas la prise de possession du bien dans des délais raisonnables et compatibles avec les objectifs repris ci-dessus; Considérant que, par ailleurs, la procédure d'extrême urgence établie par la loi du 26 juillet 1962 est devenue, en pratique, la procédure ordinaire pour une expropriation; Que l'arrêt n° 78.919 du Conseil d'Etat du 23 février 1999 confirme ce principe; Considérant que par conséquent, la cause d'utilité publique est fondée et que le recours à la procédure d'extrême urgence est justifiée; Vu l'avis de l'Inspection des Finances, donné le 5 novembre 2015; Vu l'accord du Ministre du Budget, donné le 25 novembre 2015; Sur proposition du Ministre des Maisons de Justice; ...