...n van
de collectie - Het discreet kunnen omgaan met vertrouwelijke informatie van de gebruiker en de organisatie - Het kunnen presenteren van de collectie en het informatieaanbod op een aantrekkelijke manier, fysiek en digitaal - Het kunnen selecteren en wieden van een collectie volgens de vooropgestelde criteria - Het kunnen onderhouden en verzorgen van de collectie en de eigen documentaire bestanden en het kunnen signaleren van de nood aan vervanging, preventieve bewaarmaatregelen of herstelling - Het kunnen digitaliseren van documenten volgens standaarden, richtlijnen en instructies - Het kunnen organiseren van het magazijn of depo
...[+++]t, volgens het beleid en de richtlijnen van de bibliotheek - Het kunnen toegankelijk maken van het informatieaanbod op een overzichtelijke, gebruiksvriendelijke en geïntegreerde manier volgens opgelegde criteria - Het kunnen opmaken van beschrijvingen in een bibliografisch bestand of ze uit een ander bestand overnemen en de gegevens controleren volgens de relevante richtlijnen - Het kunnen gebruiken van documentbeheerssystemen en/of bibliotheekbeheerssystemen - Het kunnen verzorgen van de correspondentie en de administratie (financiële verrichtingen volgens toegekend budget, gebruikersadministratie, uitleningen, bruiklenen, documentleverantie, interne circulatie, bestellingen ...) - Het kunnen toezien op een correct gebruik en onderhoud van de ruimtes, lokalen, apparatuur - Het kunnen opbouwen van eigen deskundigheid - Het kunnen doorvragen om de (achterliggende) informatiebehoefte te kunnen achterhalen - Het kunnen kiezen in overleg met de gebruiker van het tijdstip, de wijze en de vorm van het antwoord, het kunnen controleren of het antwoord voldoende is en het kunnen doorverwijzen indien nodig - Het kunnen aanpassen van zijn communicatie en didactiek aan de gebruikers Probleemoplossende vaardigheden - Het kunnen anticiperen en reageren op (on)uitgesproken vragen en (IT-)behoeften van de huidige en potentiële gebruikers - Het kunnen gepast reageren op conflictsituaties - Het kunnen overleggen met gebruikers, collega's en leveranciers over de collectie of het informatieaanbod - Het kunnen voorstellen van verbeteringen van de dienstverlening aan de verantwoordelijke - Het kunnen signaleren van de gewijzigde noden en tekortkomingen in collectieaanbod en -beheer, ontsluiting en infrastructuur en het kunnen voorstellen van oplossingen Motorische vaardigheden - Het kunnen uitvoeren van kleine herstellingen aan de materialen - Het voorzichtig en deskundig omgaan met objecten - Het hanteren van lasten en langdurig rechtstaan 2.2.3. Context Omgevingscontext - Het beroep wordt uitgeoefend in een bibliotheek, informatiedienst, leercentrum of documentatiecentrum - Het beroep wordt uitgeoefend binnen de context van een overkoepelende organisatie die de doelstellingen en het werkingskader mee bepaalt (gemeente, onderwijsinstelling, overheid, non-profitorganisaties, bedrijf ...) - Klantenstromen wijzigen volgens uur van de dag, dag van de week, periode van het jaar - De beroepsbeoefenaar moet kunnen omgaan met een grote verscheidenheid aan bezoekers die door brede maatschappelijke veranderingen (diversiteit, verjonging, vergrijzing) evolueert - Het beroep vereist flexibiliteit door de publieksfunctie en door de verruiming van openingstijden en avond- en weekendwerk - De beroepsbeoefenaar treedt hoe langer hoe meer op als informatiebemiddelaar die de bezoeker begeleidt en ......proprié - Pouvoir contrôler l'origine et la fiabilité des informations - Pouvoir aider les utilisateurs à utiliser correctement les appareils - Pouvoir aider les utilisateurs à consulter la collection attentivement - Pouv
oir faire preuve de discrétion concernant les informations confidentielles de l'utilisateur et de l'organisation - Pouvoir présenter la collection et l'offre d'information de manière attrayante, tant au niveau physique que numérique - Pouvoir sélectionner et élaguer une collection selon les critères prévus - Pouvoir entretenir et soigner la collection et les propres fichiers documentaires et pouvoir signaler la nécess
...[+++]ité de remplacement, de mesures de conservation préventives ou de réparation - Pouvoir numériser des documents selon des standards, directives et instructions - Pouvoir organiser le magasin ou le dépôt, selon la politique et les directives de la bibliothèque - Pouvoir rendre l'offre d'information accessible d'une manière claire, conviviale et intégrée selon les critères imposés - Pouvoir établir des descriptions dans un fichier bibliographique ou pouvoir les reprendre d'un autre fichier et contrôler les données selon les directives pertinentes - Pouvoir utiliser des systèmes de gestion des documents et/ou des systèmes de gestion de bibliothèque - Pouvoir assurer la correspondance et l'administration (opérations financières selon le budget accordé, administration des utilisateurs, prêts, prêts à usage, livraison de documents, circulation interne, commandes, ...) - Pouvoir surveiller l'utilisation et l'entretien correctes des espaces, des locaux, des appareils - Pouvoir développer sa propre expertise - Pouvoir continuer à poser des questions afin de pouvoir connaître le besoin d'information (sous-jacent) - Pouvoir choisir en concertation avec l'utilisateur le moment, le mode et la forme de la réponse, pouvoir contrôler si la réponse suffit et pouvoir renvoyer l'utilisateur si nécessaire - Pouvoir adapter sa communication et sa didactique aux utilisateurs Aptitudes à la résolution de problèmes - Pouvoir anticiper et réagir aux questions et besoins (TI) (non) formulés des utilisateurs actuels et potentiels - Pouvoir réagir adéquatement à des situations conflictuelles - Pouvoir se concerter avec des utilisateurs, des collègues et des fournisseurs concernant la collection ou l'offre d'information - Pouvoir présenter à la personne responsable des propositions visant à améliorer les services - Pouvoir signaler les besoins et les défauts changés dans l'offre et la gestion de la collection, l'ouverture au public et l'infrastructure et pouvoir proposer des solutions Aptitudes motrices - Pouvoir exécuter de petites réparations aux matériaux - Gérer les objets de manière prudente et compétente - Pouvoir manipuler des charges et rester debout pendant de longues périodes ; 2.2.3. Contexte Contexte environnant - La profession est exercée dans une bibliothèque, un service d'information, un centre d'apprentissage ou un centre de documentation. - La profession est exercée dans le contexte d'une organisation coordinatrice qui co-détermine les objectifs et le cadre de fonctionnement (commune, établissement d'enseignement, autorité, organisations non marchandes, entreprise, ...) - Les flux de clients changent selon l'heure du jour, le jour de la semaine, la période de l'année - Le titulaire de la profession doit pouvoir accompagner une grande diversité de visiteurs qui évolue sou ...