1. wijst op het macro-economisch belang van de motorvoertuigindustrie, die 3% van het BBP van Europa en 7% van de industriële werkgelegenheid genereert, 8% van de totale begrotingsopbrengsten van de lidstaten levert, meer middelen wijdt aan onderzoek en ontwikkeling dan enige andere bedrijfstak en een zesde deel van de uitgaven van Europese huishoudens ontvangt; merkt op dat de vooraanstaande positie van Europa in de wereld hoofdzakelijk te danken is aan het feit dat het de grootste autoproducent van de wereld is en de op een na grootste producent van vrachtwagens en aan de omvang en stabiliteit van de interne markt, de toenemende internationalisatie van de motorvoertuigensector, de reputatie van de Europese merken en de kwaliteit van de E
...[+++]uropese diensten en de sterke exportpositie die Europese fabrikanten hebben weten te bereiken en hun aanzienlijke aanwezigheid op markten met een groot groeipotentieel; 1. souligne l'importance, sur le plan macroéconomique, de l'industrie automobile, qui représente 3% du PIB et 7% de l'e
mploi industriel en Europe, fournit 8% des recettes budgétaires totales des États membres, consacre plus de ressources à la RD que tout autre secteur et constitue le sixième poste de dépense des ménages européens; note que la position prééminente de l'Europe sur le marché international tient, en particulier, à sa place au premier rang de la production mondiale de voitures particulières et au deuxième rang de celles des poids lourds, à la dimension et à l'intensité du marché intérieur, à l'internationalisation croissante
...[+++] du secteur, à la bonne réputation des marques européennes et la qualité des services européens, à la position avantageuse à l'exportation acquise par les constructeurs européens ainsi qu'à leur forte présence sur des marchés à potentiel de croissance élevé;