5. benadrukt de risico's van een procyclisch beleid in een aantal lidstaten; neemt nota van de pogingen tot begrotingsconsolideri
ng die in de gehele eurozone zijn waar te nemen; benadrukt evenwel dat de verplichting om de doelstelling op middellange termijn, zoals vastgelegd in het Groei- en Stabiliteitspact, te verwezenlijken vereist dat de lidstaten zorgen voor een overschot wanneer het goed gaat; meent dat de consoliderings
inspanningen moeten worden versterkt, onder andere in het licht van de toekomstige demografische uitdaging;
wijst ero ...[+++]p dat het hervormde Groei- en Stabiliteitspact expliciet begrotingsconsolidering gedurende de gehele economische cyclus vereist; wijst erop dat regels voor procedures en streefcijfers op het terrein van begrotingen en onafhankelijke begrotingsinstanties de begrotingsconsolidatie bevorderen en bijdragen aan het vermijden van procyclisch beleid; 5. souligne les risques que comportent les politiques pro-cycliques de certains États membres; constate l'effort de consolidation budgétaire
enregistré dans la zone euro dans son ensemble; souligne, toutefois, que l'obligation de ré
aliser l'objectif à moyen terme spécifié dans le pacte de stabilité et de croissance commande que, en période de conjoncture favorable, les États membres constituent des excédents; considère que l'effort de consolidation doit être intensifié compte tenu, notamment, du défi démographique à venir; note qu
...[+++]e le pacte de stabilité et de croissance réformé requiert expressément une consolidation budgétaire sur le cycle économique; note que les règles budgétaires numériques ou procédurales et les institutions budgétaires indépendantes participent à la consolidation budgétaire et contribuent à éviter les politiques pro-cycliques;