Wat betreft de cijfers van het jaar 2012 (het jaarverslag met betrekking op het jaar 2013 zal zoals bij wet voorzien gepubliceerd worden eind april 2014) maakt het
jaarverslag van de Ombudsdienst " Rechten van de Patiënt" melding van bijna 400 Nederlandstalige ontvangen klachten (397). 161 klachten hiervan vallen onder de directe
bevoegdheid van de federale dienst, 131 klachten betreffen de efficiëntie van de ombudsdiensten van de ziekenhuizen, 74 kla
...[+++]chten gaan over de kwaliteit van de diensten door derden (inspectiediensten, RIZIV, provinciale medische commissies, Orde van Geneesheren, dienst bijstand van de ziekenfondsen enzovoort).
Au niveau des chiffres de l'année 2012 (le rapport annuel lié à l'année 2013 sera rendu fin avril 2014, comme le prévoit la loi), le rapport annuel du service de médiation fédéral " Droits du patient " indique près de 400 plaintes (397) reçues au niveau néerlandophone: 161 plaintes concernant directement la compétence du service fédéral, 131 plaintes concernant la compétence des services de médiation hospitaliers, 74 plaintes concernant la compétence de services tiers (services d'inspection, INAMI, commissions médicales provinciales, ordre des médecins, services " défense des membres " des mutuelles, etc).