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Begincode van een functionele groep
Eindcode van een functionele groep
FRV
Functioneel residueel volumen
Functionele ademhalingsproef
Functionele eigenschappen van voedingsmiddelen
Functionele graad
Functionele groepseinde-tekens
Functionele groepshoofding
Functionele loopbaan
Functionele neurobeeldvorming gebruiken
Functionele reservelucht
Functionele test
Softwarespecificaties analyseren
Specificaties voor software verzamelen en beoordelen
Systeemspecificaties analyseren

Vertaling van "functionele luchtruimblokken " (Nederlands → Frans) :

TERMINOLOGIE
functioneel residueel volumen | functionele reservelucht | functionele residuale capaciteit,FRC | FRV [Abbr.]

capacité résiduelle fonctionnelle | CRF [Abbr.]


de specificaties van een softwareproduct of -systeem beoordelen door functionele en niet-functionele vereisten beperkingen en mogelijke gebruiksgevallen te identificeren | specificaties voor software verzamelen en beoordelen | softwarespecificaties analyseren | systeemspecificaties analyseren

analyser les spécifications du logiciel ou système | évaluer les spécifications du logiciel | analyser les spécifications du logiciel | examiner les spécifications du logiciel


eindcode van een functionele groep | functionele groepseinde-tekens

fin de groupe fonctionnel


begincode van een functionele groep | functionele groepshoofding

en-tête de groupe fonctionnel




functionele ademhalingsproef

épreuve fonctionnelle respiratoire






functionele neurobeeldvorming gebruiken

utiliser la neuroimagerie fonctionnelle | utiliser la neuro-imagerie fonctionnelle


functionele eigenschappen van voedingsmiddelen

propriétés fonctionnelles d'aliments
IN-CONTEXT TRANSLATIONS
Het FABEC-Verdrag, dat past in het kader van de oprichting van het « Gemeenschappelijk Europees Luchtruim », en in het bijzonder van de oprichting van functionele luchtruimblokken tussen Europese lidstaten, heeft binnen de zes verdragsluitende Staten (vijf Europese lidstaten en de Zwitserse Bondstaat, partner van de Europese Unie op het vlak van de luchtvaart sinds 2002), de opmaak van een wettelijke en institutionele samenwerkingsbasis op het vlak van het bestuur van hun gemeenschappelijk luchtruim als doel.

Le Traité FABEC, qui s'inscrit dans le cadre de la construction du « Ciel unique européen », et plus particulièrement de la création de blocs d'espace aérien fonctionnels entre États membres de l'Union européenne, a pour objet la mise en place, entre les six États contractants (cinq États membres de l'Union européenne et la Confédération Suisse, partenaire de l'Union européenne dans le domaine du transport aérien depuis 2002), de la base légale et institutionnelle de la coopération en matière de gestion de leur espace aérien commun.


— betrekt de Europese Gemeenschap de geassocieerde partijen bij elk operationeel initiatief op het gebied van luchtvaartnavigatiediensten, luchtruim en interoperabiliteit in het kader van het gemeenschappelijk Europees luchtruim, met name door in een vroeg stadium de betrokken overeenkomstsluitende partijen te betrekken bij het creëren van functionele luchtruimblokken.

— la Communauté européenne associe les parties associées aux initiatives opérationnelles dans les domaines des services de navigation aérienne, de l'espace aérien et de l'interopérabilité liées au ciel unique européen, notamment en tenant compte le plus tôt possible de l'action engagée par les parties contractantes concernées pour mettre en place des blocs d'espace aérien fonctionnels.


Door de invoering van de wetgeving op het « Gemeenschappelijk Europees Luchtruim », hebben de lidstaten immers beslist dat, met het oog op de verbetering van de prestaties van de sector, het luchtruim moet worden georganiseerd volgens « Functionele Luchtruimblokken » (« func-tional airspace blocks » of FAB), en dus op basis van de operationele eisen en onafhankelijk van nationale grenzen.

En adoptant les règlements sur le « Ciel unique européen », les États membres ont notamment décidé, dans cette optique d'amélioration des performances du secteur, que l'espace aérien devra être organisé en « blocs d'espace aérien fonctionnels » (« functional airspace blocks » ou FAB), sur la base d'exigences opérationnelles et indépendamment de leurs frontières nationales.


De verplichting om functionele luchtruimblokken te vormen, werd uitgedrukt in artikel 9bis van de verordening (EG) nr. 550/2004 op de dienstverlening, zoals gewijzigd door de verordening (EG) nr. 1070/2009 van het Europees Parlement en de Raad van 21 oktober 2009, die vaststelt :

Plus précisément, l'obligation de constituer des blocs d'espace aérien fonctionnels est exprimée à l'article 9bis du règlement (CE) nº 550/2004 sur la fourniture de services, tel que modifié par le règlement (CE) nº 1070/2009 du Parlement européen et du Conseil du 21 octobre 2009, lequel stipule:


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b) zal de Europese Gemeenschap Marokko betrekken bij relevante en uit het gemeenschappelijk Europees luchtruim voortvloeiende operationele initiatieven op het gebied van luchtvaartnavigatiediensten, luchtruim en interoperabiliteit, met name door Marokko in een vroeg stadium te betrekken bij de inspanningen om functionele luchtruimblokken vast te stellen en door passende coördinatie inzake SESAR.

b) la Communauté européenne associera le Maroc aux initiatives opérationnelles pertinentes prises dans les domaines des services de navigation aérienne, de l'espace aérien et de l'interopérabilité liés au ciel unique européen, notamment en impliquant le plus tôt possible le Maroc dans la mise en place de blocs d'espace aérien fonctionnels, ou par le biais d'une coopération appropriée sur le programme SESAR.


De Commissie heeft Bulgarije, Tsjechië, Ierland, Griekenland, Spanje, Kroatië, Italië, Cyprus, Litouwen, Hongarije, Malta, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije en het Verenigd Koninkrijk, die tot zes verschillende functionele luchtruimblokken (functional airspace blocks, FAB's) behoren, vandaag formeel verzocht om werk te maken van hun FAB's, gemeenschappelijke luchtruimblokken die zijn gebaseerd op verkeersstromen en niet op landsgrenzen.

La Commission a officiellement demandé aujourd'hui à l'Autriche, à la Bulgarie, à la Croatie, à Chypre, à la République tchèque, à la Grèce, à la Hongrie, à l'Irlande, à l'Italie, à la Lituanie, à Malte, à la Pologne, au Portugal, à la Roumanie, à la Slovaquie, à la Slovénie, à l'Espagne et au Royaume-Uni, membres de six blocs d'espace aérien fonctionnels (FAB) différents, d'améliorer leurs FAB respectifs, un espace aérien commun organisé autour des courants de trafic plutôt que des frontières étatiques.


In de wetgeving over het gemeenschappelijk Europees luchtruim is bepaald dat de nationale luchtverkeersleidingsorganisaties moeten samenwerken in negen regionale luchtruimblokken (functionele luchtruimblokken), zodat de efficiëntie stijgt en de kosten en de emissies dalen.

En vertu de la législation relative au Ciel unique européen, les organismes nationaux de contrôle du trafic aérien doivent collaborer à l'intérieur de neuf blocs d’espace aérien régionaux (blocs d’espace aérien fonctionnels), afin de gagner en efficacité et de réduire les coûts et les émissions.


1. FAB's: De verschillende voorstellen met betrekking tot het gemeenschappelijk Europees luchtruim houden in dat de nationale luchtverkeersleidingsorganisaties samenwerken binnen regionale luchtruimblokken (functionele luchtruimblokken – FAB's), zodat de efficiëntie toeneemt en de kosten en de emissies afnemen (zie onderstaande kaart).

1. Blocs d'espace aérien fonctionnels (functional airspace blocks ou FAB): en vertu des différentes propositions sur le ciel unique européen, les organismes nationaux de contrôle du trafic aérien collaborent au sein de blocs d’espace aérien régionaux (appelés blocs d’espace aérien fonctionnels) afin de gagner en efficience et de réduire les coûts et les émissions polluantes (voir la carte ci-après).


Functionele luchtruimblokken: Het luchtverkeersbeheerssysteem van het gemeenschappelijk Europees luchtruim berust op negen verschillende groepen lidstaten die in functionele luchtruimblokken (“functional airspace blocks” – FAB’s) zijn georganiseerd.

Blocs d’espace aérien fonctionnels: le système de gestion du trafic aérien du ciel unique européen reposera sur neuf groupes d’États membres organisés en blocs d'espace aérien fonctionnels (BEAF), les États membres eux-mêmes devant s'accorder sur les différents blocs et les mettre sur pied.


Aangezien momenteel slechts twee functionele luchtruimblokken formeel zijn ingesteld, heeft de Commissie erop gewezen dat nog veel moet worden gedaan om de termijn voor de instelling van functionele luchtruim­blokken, namelijk december 2012, te halen (11576/11).

Étant donné que, à l'heure actuelle, seulement deux blocs d'espace aérien fonctionnels ont été officiellement créés, la Commission a signalé que des efforts devraient encore être accomplis pour respecter le délai de mise en œuvre des ces blocs, fixé à décembre 2012 (doc. 11576/11).


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