...en va
n de Rupel tot waar getijdeninvloed én zoutinvloed reiken; Overwegende dat op die manier, samen met een bijkomende, vergelijkbare afbakening in het Ijzer-estuarium, een aanduiding gebeurt van alle relevante estuaria in België, waardoor tegemoet wordt gekomen aan de in bijlage III van de Habitatrichtlijn vermelde voorwaarde van aanduiding van de representatieve habitats die van groot belang zijn voor de instandhouding en de geografische spreiding van het desbetreffende habitat in België; Overwegende dat voor de ontsluiting van het Zuidelijk Eiland ter hoogte van Wintam, door middel van de aanleg van de spoorweg, een zone van de
...[+++] bestaande speciale beschermingzone geschrapt dient te worden, namelijk de zuidelijke zone van het eiland, en deze oppervlakte gecompenseerd dient te worden met de oude arm van de sluis welke in de voorgestelde bijkomende afbakening is opgenomen; Overwegende dat de steden en gemeenten Boom, Bornem, Mechelen, Schelle, Willebroek en Zwijndrecht door middel van een attest, een proces-verbaal of een mededeling verslag hebben uitgebracht over het openbaar onderzoek dat dienaangaande plaats heeft gevonden van 20 juli tot en met 17 september 2007; Overwegende dat er ter gelegenheid van dit openbaar onderzoek zes bezwaarschriften ontvangen werden, met name vanwege - Argex N.V. , Kruibeeksesteenweg 227, 2070 Zwijndrecht; - Electrabel N.V. - Exploitatiezone Oost, Regentlaan 8, 1000 Brussel; - Electrabel N.V. - Kerncentrale Doel, Regentlaan 8, 1000 Brussel; - Elia Asset N.V. - Noord, Vaartkaai 2, 2170 Merksem; - Gemeente Zwijndrecht, Binnenplein 1, 2070 Zwijndrecht; - De Milieuraad van de Stad Mechelen, p/a Befferstraat 25, 2800 Mechelen; Overwegende dat artikel 36bis , § 6, 2de lid van het decreet van 21 oktober 1997 van het Natuurbehoud en het Natuurlijk Milieu bepaalt dat er op basis van de bij het openbaar onderzoek ingebrachte bezwaren slechts wijzigingen kunnen aangebracht worden op voorwaarde dat de bepalingen van artikel 36bis, § 1, derde of vierde lid in acht worden genomen; dat deze bepalingen met name verwijzen naar criteriasets die voortvloeien uit de Habitatrichtlijn en de Vogelrichtlijn; dat deze criteriasets uitsluitend gebaseerd zijn op het oogpunt van wetenschappelijk vaststelbare relevantie van het betrokken gebied voor de betrokken habitats; Overwegende dat deze benadering onder meer voortvloeit uit artikel 4, lid 1 van de Habitatrichtlijn, waarin verwezen wordt naar bijlage III bij deze richtlijn; Overwegende dat deze benadering door de Europese Commissie ook specifiek toegepast wordt op de problematiek van de estuaria, in zijn « Interpretation note on 'estuaries' (Habitat type 1130) » (referentie DG.ENV. B2/NH/ILF); dat er in deze nota is aangegeven dat de selectie en afbakening exclusief dient gebaseerd te zijn op wetenschappelijke gegevens, en geen rekening mag houden met economische, sociale en culturele vereisten of regionale en lokale eigenschappen; Overwegende dat deze benadering hierdoor gerechtvaardigd wordt, dat er in artikel 2 van de Habitatrichtlijn uitdrukkelijk bepaald wordt dat er, bij het nemen van de maatregelen, die onder meer uitvoering dienen te geven aan voormelde afbakening, wel rekening dient gehouden te worden met sociale, economische, culturele en aanverwante overwegingen; Overwegende dat zodoende de tijdens het openbaar onderzoek uitgebrachte opmerkingen, bezwaren en adviezen slechts tot de schrapping van bepaalde gedeeltes uit de ontwerpafbakening kunnen leiden indien er is aangetoond dat deze gedeeltes niet behoren tot de voor de instandhouding van de betrokken habitattypen en ......arit
ime (jusqu'à l'embouchure de la Durme) et du Rupel jusqu'aux limites de l'effet des marées et de l'influence saline; Considérant que de cette manière, conjointement avec une délimitation comparable de l'estuaire de l'Yser, il y aura désignation de tous les estuaires pertinents en Belgique, allant ainsi à l'encontre de la condition mentionnée dans l'annexe III de la Directive Habitat de désignation des habitats représentatifs ayant un intérêt majeure pour le maintien et la dispersion géographique de l'habitat concerné en Belgique; Considérant qu'une zone de la zone de protection spéciale existante doit être rayée en vue du désen
...[+++]clavement de l'île " Zuidelijk Eiland" au droit de Wintam au moyen de l'aménagement d'un chemin de fer, notamment la zone au sud de l'île, et que cette superficie doit être compensée par l'ancienne branche de l'écluse laquelle a été reprise dans la délimitation supplémentaire proposée; Considérant que les villes et communes de Boom, Bornem, Mechelen, Schelle, Willebroek et Zwijndrecht ont émis un rapport par le biais d'une attestation, un procès-verbal ou une communication, sur l'enquête publique ayant eu lieu du 20 juillet au 17 septembre 2007 inclus; Considérant qu'à l'occasion de cette enquête publique, six objections ont été reçue, notamment de : - Argex NV, Kruibeeksesteenweg 227, 2070 Zwijndrecht; - Electrabel NV - Zone d'Exploitation " Oost" , Avenue du Régent 8, 1000 Bruxelles; - Electrabel NV - Centrale nucléaire de Doel, Avenue du Régent 8, 1000 Bruxelles; - Elia Asset NV - Noord, Vaartkaai 2, 2170 Merksem; - Commune de Zwijndrecht, Binnenplein 1, 2070 Zwijndrecht; - Le Conseil environnemental de la Ville de Malines, p/a Befferstraat 25, 2800 Malines; Considérant que l'article 36bis, § 6, alinéa deux, du Décret du 21 octobre 1997 relatif à la Conservation de la Nature et au Milieu naturel, stipule que des modifications basées sur les objections formulées lors de l'enquête publique ne peuvent être apportées qu'à condition que les dispositions de l'article 36bis, § 1, alinéa trois ou quatre, soient respectées; que ces dispositions réfèrent notamment aux critères résultant de la Directive Habitat et de la Directive Oiseaux; que ces critères sont exclusivement basés sur le point de vue de la pertinence scientifique constatable de la zone concernée pour les habitats concernés; Considérant que cette approche résulte entre autres de l'article 4, alinéa premier, de la Directive Habitat, dans laquelle il est référé à l'annexe III à cette Directive; Considérant que cette approche est également spécifiquement appliquée par la Commission européenne à la problématique des estuaires, dans sa « Interpretation note on 'estuaries' (Habitat type 1130) » (référence DG.ENV. B2/NH/ILF); que cette note mentionne que la sélection et la délimitation doit exclusivement être basée sur des données scientifiques, qu'il ne peut pas être tenu compte des exigences économiques, sociales et culturelles ou des qualités régionales et locales; Considérant que cette approche est justifiée par le fait que l'article 2 de la Directive Habitat stipule explicitement que, lorsque des mesures sont prises, qui doivent entre autres assurer l'exécution de la délimitation précitée, il doit toutefois être tenu compte de considérations sociales, économiques, culturelles et semblables; Considérant que de telle manière, les remarques, objections et avis faits pendant l'enquête publique ne peuvent mener à la radiation de certaines parties du projet de délimitation, que si il a été démontré que ces parties n'appartiennent pas aux zones les ...