1. De totale kwijtschelding van schulden is weliswaar strikt genomen geen nieuwe aanzuiveringsregeling naast de twee bestaande aanzuiveringsregelingen (minnelijke en gerechtelij
ke). Maar de totale kwijtschelding lijkt toch sterk op die twee regelingen en neemt er tal van elementen uit over: - overname van de meeste verplichtingen die gelden bij gedeeltelijke kwijtscheldingen van schulden in de gerechtelijke regeling (verplichting tot verkoop van voor beslagbare goederen, geen kwijtschelding voor onderhoudsgelden, voldoen aan de voorwaarden inzake schulden uit een faillissement, enz.); - mogelijkheid van de rechter om gedurende maximaal
...[+++]vijf jaar begeleidingsmaatregelen op te leggen, te vergelijken met het toezicht dat de schuldbemiddelaar tijdens de minnelijke of gerechtelijke regeling op de schuldenaar uitoefent; - de kwijtschelding van schulden is slechts definitief verworven na vijf jaar, tenzij " terugkeer tot beter fortuin" , een voorwaarde die ook van toepassing is voor de gedeeltelijke kwijtschelding.1. Strictement parlant, la remise totale des dettes ne constitue pas, il est vrai, un nouveau plan de règlement s'ajoutant aux deux plans de règlement existants (amiab
le et judiciaire) mais elle y est très semblable et elle en comporte de nombreux éléments : - la mention de la plupart des obligations qui s'appliquent aux remises partielles de dettes dans le cadre du règlement judiciaire (obligation de vendre les biens saisissables, pas de remise de dettes relatives à des créances alimentaires, respect des conditions en matière de dettes à la suite d'une faillite, etc.) ; - la possibilité pour le juge d'imposer des mesures d'accompagneme
...[+++]nt pendant cinq ans au maximum, qui est comparable à la surveillance exercée par le médiateur de dettes sur le débiteur pendant le plan amiable ou judiciaire ; - la remise de dettes n'est acquise qu'au bout de cinq ans, sauf " retour à meilleure fortune" ; cette condition s'applique également à la remise partielle de dettes.