De omwoners van lijn 139 en 140 klagen over hinder van velerlei aard, en zijn bang voor wat de toekomst brengen zal inzake: - geluidshinder en de daarmee gepaar
d gaande gezondheidsproblemen (stress, slapeloosheid, 's nachts wakker worden); - trillingen, met de bijbehorende gezondheidsklachten en schade aan de woningen; - scheuren en barsten, en het mogelijk vrijkomen van radon; - de waardevermindering van onroerend goed; - het minder aantrekkelijk worden van de streek; - het risico dat het goederenverkeer enorme proporties zou aannemen: de omwonenden vrezen dat het treinverkeer dankzij de
nieuwe technologie ( ...[+++]treinen zonder bestuurder) aanzienlijk zou kunnen toenemen (tot 600 treinen per dag); - het risico dat er reizigerstreinen afgeschaft worden om de lijnen 139 en 140 enkel nog dienst te laten doen als eurocorridor; - het risico op ongevallen en vervuiling (de lijnen zijn niet berekend op een toename van dergelijk zwaar treinverkeer met transporten van gevaarlijke producten, en de gespecialiseerde hulpdiensten zijn gevestigd in het veel verder gelegen Nijvel en doen er 30 minuten over om Villers-la-Ville en Court-Saint-Etienne te bereiken); - de problemen voor de hulpdiensten, die niet zo vlot meer zullen kunnen doorrijden doordat de overwegen langer gesloten blijven.Les riverains des lignes 139 et 140 se plaignent de différentes nuisances, et expriment différentes craintes parmi lesquelles: - n
uisances sonores et problèmes de santé liés (stress, insomnie, réveils intempestifs); - vibrations, problèmes de santé et dégâts aux habitations; - fissures et risque d'échappée de radon; - moins-values immobilières; - perte d'attrait de la région; - risque d'un trafic marchandise démesuré: les riverains craignent que des tech
nologies nouvelles (trains ...[+++] sans conducteur) ne permettent d'augmenter considérablement le trafic (jusqu'à 600 trains par jour); - risque de suppression des trains voyageurs pour permettre la transformation des lignes 139 et 140 uniquement en un Eurocorridor; - risque d'accidents et de pollutions (lignes non adaptées à une augmentation de trafic de trains aussi lourds transportant des produits dangereux et éloignement des services de secours adaptés logés à Nivelles qui mettent 30 minutes pour atteindre Villers-la-Ville et Court-Saint-Etienne); - risque pour la circulation des services de secours bloqués par la fermeture plus longue des passages à niveau.