Opdrachten en taken De Attaché A2 - Wetgeving heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken; opstellen
en/of aanpassen van normatieve teksten in het (de) betrokken rechtsgebied(en), analyseren van de doelstellingen en de context waarin de redactie of de aanpassing van een normatieve tekst plaatsvindt, analyseren van de bestaande teksten (aan te passen teksten of nationale en internationale teksten die een impact hebben op een tekst die opgesteld moet worden); opstellen van nieuwe normatieve teksten, aanpassen van normatieve teksten in functie van nieuwe doelstellingen, institutionele eisen en de ontwikkeling van het recht en van
...[+++] de legistiek in het algemeen; beantwoorden van algemene of specifieke vragen van de minister en zijn kabinet, van parlementsleden, het management, openbare organisaties en diverse overheden (nationaal en internationaal) betreffende de concrete interpretatie van normatieve teksten die meer ervaring vereist; deelnemen aan vergaderingen met diverse instanties (meer bepaald het kabinet en het management) waarin over de oriëntaties en de concretisering van de normatieve teksten op een hoog niveau van gedachten gewisseld of beslist wordt, en dit zowel op nationaal als op internationaal vlak (geven van een deskundig legistiek standpunt, bespreken van de haalbaarheid en de eisen bij de redactie en de aanpassing van de normatieve teksten, voorstellen van de opgestelde en/of aangepaste teksten, ...); zich proactief op de hoogte houden wat de kennis van het rechtsgebied betreft en van de sociaaleconomische context ervan; behandelen van vragen en dossiers van organisaties en diverse overheden, betreffende de toepassing van de normatieve teksten en in naam van de minister het meest geschikte antwoord of de meest geschikte oplossing ten aanzien van het algemeen wettelijk kader geven.Missions et tâches L'Attaché A2 - Législation a, entre autres, les missions et tâches suivantes : rédiger et/ou
adapter des textes normatifs dans le(s) domaine(s) de droit concerné(s); analyser les objectifs et le contexte dans lequel s'inscrit la rédaction ou l'adaptation d'un texte normatif, analyser les textes existants (textes à adapter ou textes nationaux et internationaux ayant des impacts sur un texte à rédiger); rédiger de nouveaux textes normatifs; adapter les textes normatifs en fonction d'objectifs nouveaux, de contraintes institutionnelles et de l'évolution du droit et de la légistique en général; répondre aux questions g
...[+++]énérales ou spécifiques du ministre et de son cabinet, des parlementaires, de la direction, d'organisations publiques et des pouvoirs divers (nationaux et internationaux), au sujet de l'interprétation concrète des textes normatifs d'un niveau qui requiert une expérience plus importante; participer à des réunions avec diverses instances (particulièrement le cabinet et la direction), dans lesquelles les orientations et la concrétisation des textes normatifs sont discutées ou décidées tant sur le plan national que sur le plan international, à un niveau qui requiert une expérience plus importante ( fournir un point de vue expert légistique, discuter de la faisabilité et des contraintes dans la rédaction et l'adaptation des textes normatifs, proposer les textes rédigés et/ou adaptés ...); se tenir proactivement à la pointe de la connaissance du domaine du droit et du contexte socio-économique; traiter les questions et dossiers provenant d'organisations et de pouvoirs divers, relatifs à l'application des textes normatifs et fournir au nom du ministre la réponse ou la solution la plus adéquate en regard du cadre légal global.