Voor diensten betaalde de Belgische consument in 2009 2,6% meer dan in 2008 terwijl de prijs voor diensten in de drie buurlanden gemiddeld met 1,8% toenam (1,5% in Duitsland; 2,2% in Frankrijk ; 2,5% in Nederland.Voor niet-energetische industriële goederen (kleding, geneesmiddelen, boeken, enzovoort) en niet-bewerkte levensmiddelen (vlees, fruit, g
roenten, enzovoort) noteerden we in België een prijsstijgingstempo dat eveneens hoger lag dan in
de buurlanden: 1,4% tegen 0,8% 2. c) Mochten de buitenlandse afzetprijzen van Be
lgische pr ...[+++]oducenten steeds sneller stijgen dan concurrerende producten op afzetmarkten, dan zou er zich inderdaad een verlies aan concurrentievermogen en aan buitenlandse afzet kunnen voordoen.
S'agissant des services, le consommateur belge a payé en 2009 2,6 % de plus qu'en 2008 contre 1,8 % en moyenne chez nos trois voisins (1,5% en Allemagne; 2,2% en France; 2,5% aux Pays-Bas). Les produits industriels non énergétiques (vêtements, médicaments, livres, etc) ainsi que les produits alimentaires non transformés (viande, fruits et légumes, etc) ont aussi enregistré un rythme de hausse des prix plus élevé en Belgique que chez nos voisins: 1,4% contre 0,8%.