Zoals uit de toelichting blijkt, beoogt het voorstel de nadruk te leggen op de doelstelling die erin bestaat « ertoe bij
(te) dragen dat de jongeren meer bij de « publieke zaak » en bij het burgerleven worden betrokken
», « de jongeren de kans te bieden zich gedurende een bepaalde tijd prioritair toe te leggen op het welzijn van de gehele samenleving », ervoor te zorgen dat « jongeren verrijkende ervaring opdoen », de vereniging of organisatie die hen opvangt te helpen, « bij de vrijwilligers het gevoel aan (te) scherpen dat zij van d
...[+++]e samenleving deel uitmaken, wat op zijn beurt zorgt voor hechtere sociale banden en ingaat tegen de uitwassen van het individualisme », « het verlenen van burgerdiensten in een andere taalgemeenschap » als waardevol aan te merken, « veel jongeren een eerste ervaring als lid van de werkende bevolking » te verschaffen, aan die jongeren de mogelijkheid te bieden om bij die bevolkingscategorie opnieuw aansluiting te vinden, « die burgerdienst doordat hij de steeds netelige overgang van opleiding naar werk vergemakkelijkt doeltreffend (te laten) bijdragen tot sociale integratie alsook tot herinschakeling van mensen die uit het arbeidscircuit waren gestoten », de jongeren te helpen « hun maatschappelijke betrokkenheid in eigen omgeving in daden om te zetten », « fundamentele waarden als solidariteit en zelfopoffering » officieel te erkennen, bij te dragen « tot een samenleving waarin de materialistische waarden worden bijgesteld door de aandacht die uitgaat naar de ontplooiing van de persoonlijkheid en de gemeenschap, alsook naar de levenskwaliteit, de participatie aan het democratisch bestel enz» (18).La proposition tend à mettre l'accent, comme le révèlent ses développements, sur l'objectif consistant à « contribuer à rapprocher les jeunes de la « chose publique » et de la vie de la cité », « offr(ir) aux jeunes l'occasion de se consacrer prioritairement, pendant une période donnée, au bien-être de l'ensemble de la société », « permettr(e) aux jeunes de vivre une expérience enrichissante », aider l'association ou l'organisation d'accueil, « renforcer le sentiment d'appartenance des volontaires à une société et affirmer [.]
les liens sociaux, contre les excès de l'individualisme », valoriser « les servic
es citoyens prestés ...[+++]dans une autre communauté linguistique », « fournir à beaucoup de jeunes une première expérience au sein de la population dite active », fournir l'occasion à des jeunes de reprendre contact avec celle-ci, « facilit[er] la transition toujours délicate entre le système éducatif et le monde du travail, ainsi que la réintégration en son sein des personnes qui en ont été exclues », aider les jeunes « à réaliser leur souhait d'engagement dans la société », reconnaître de manière officielle des « valeurs aussi essentielles que la solidarité et le don de soi », « participer [.] à la définition d'une société où les valeurs matérialistes sont nuancées par l'importance accordée à la réalisation de la personne et de la communauté, à la qualité de la vie, à la participation démocratique, etc» (18).