Er is nog heel wat werk voor de boeg, als men bedenkt dat de Belgische Staat in een aantal spraakmakende processen (zoals de zaak-KB-Lux) aan het kortste eind heeft getrokken,
dat Belgische, met overheidsgeld gesteunde banken via offshorevennootschappen actief zijn in belastingparadijzen (Europees parlementslid Philippe Lamberts heeft duizend zeshonderd van dergelijke offshorevennootschappen geïdentificeerd), dat voortdurend campagnes worden georganiseerd om geld van dubieuze oorsprong te regulariseren, dat in strafzaken voortaan een minnelijke schikking mogelijk is (zelfs in geval van bijzonder zware fraude), alsook dat voor de strijd t
...[+++]egen de fiscale fraude onvoldoende personele en juridische middelen worden verschaft. Zolang aan die symptomen niets wordt gedaan, blijft het wachten op een écht doeltreffende regeling die ervoor kan zorgen dat de burger weer vertrouwen krijgt in de werking van onze belastingdiensten en dat het fraudegeld opnieuw in de reële economie kan worden gepompt.Les procès retentissants perdus par l'État belge, notamment l'affaire « KB-Lux », la
présence active de banques à capitaux publics dans des paradis fiscaux via des sociétés « off shore » (plus de mille six cents de ces sociétés « off shore » ont été identifiées par le député européen Ecolo Philippe Lamberts), les opérations de régularisation de l'argent sale à répétition, l'introduction d'une possibilité de transaction pénale amiable, y compris dans des cas de fraude particulièrement lourds, et le manque de moyens humains et juridiques consacrés à la lutte contre la fraude, sont autant de symptômes indiquant qu'il y a encore beaucoup à f
...[+++]aire avant de parvenir à des dispositifs réellement efficaces et de nature, d'une part, à ramener la confiance des citoyens dans le fonctionnement de nos services fiscaux et, d'autre part, à réinjecter l'argent de la fraude dans l'économie réelle.