10. verzoekt de lidstaten en regionale en lokale autoriteiten de toegang tot en de beschikbaarheid van beurzen en microleenstelsels voor innovatieve studenten te verbeteren, in combinatie met ondersteuning, informatie, een mentorsysteem, multidisciplinaire bijstand en platformen voor wederzijdse evaluatie, zodat zij een eigen bedrijfje of project op poten kunnen zetten, zoals degene die
in het kader van de pijler microfinanciering en sociaal
ondernemerschap van het EaSI worden ondersteund; verzoekt de lidstaten de toegang tot en de terugbetaling van leningen te vergemakkelij
...[+++]ken, het gebruik van crowdfunding te stimuleren, partnerschappen tussen de lokale economie, bedrijven en universiteiten in het leven te roepen, de rol van bedrijven bij de integratie van jongeren op de arbeidsmarkt te bevorderen, en de Entrepreneurial Skills Pass (ESP) op verschillende schoolniveaus en bij diverse universitaire studies in te voeren, vooral in samenwerking met kmo's; verzoekt de lidstaten met klem zich hard te maken voor binnen universiteiten op te richten starterscentra die zijn toegespitst op duurzame ontwikkeling en toekomstgerichte studierichtingen; 10. prie les États membres et les autorités régionales et locales de proposer aux étudiants qui font preuve d'innovation des systèmes de bourses et de microprêts plus nombreux et plus facilement accessibles, ainsi qu'un soutien, des possibilités de parrainage, un appui pluridisciplinaire et des plates-formes d'évaluation entre pairs, afin qu'ils puissent lancer leurs entr
eprises ou projets, tels que ceux soutenus par le volet "microfinance et entrepreneuriat social" de l'EaSI; invite les États membres à faciliter l'octroi et le remboursement des prêts, à encourager le recours au financement participatif, à mettre en place des partenaria
...[+++]ts entre l'économie locale, les entreprises et les universités, à renforcer le rôle des entreprises dans l'intégration des jeunes sur marché du travail et à consolider l'ESP (Entrepreneurial Skills Pass) aux différents étapes scolaires et universitaires, particulièrement en collaboration avec des PME; invite les États membres à encourager la mise en place au sein des universités de pépinières d'entreprises dédiées au développement durable et aux filières d'avenir;