39. wijst erop dat de Raad van 14 december 2001 een resolutie heeft goedgekeurd waarin staat dat de consumptie van groenten en fruit bijdraagt aan de volksgezondheid, zoals ook is aangetoond door het DG Gezondheid en consumentenbescherming van de Commissie in een document van 2002; voegt hieraan toe dat dit standpunt officiële erkenning heeft gekregen met het door de WHO ingediende mondiale plan voor voeding en gezondheid; stelt daaro
m voor dat algemene reclamecampagnes gefinancierd moeten worden door de Commissie om de consumptie van in de EU geproduceerd fruit en groenten te bevorderen (b.v. schoolprojecten) in verband met de afname
...[+++]van de consumptie van fruit en groenten hetgeen zorgwekkend is uit het oogpunt van gezondheid; verlangt de invoering van een specifiek bevorderingsmechanisme dat kan worden aangewend om de consumptie te stimuleren van producten waarvoor uit de prognose blijkt dat zij door een crisis dreigen te worden getroffen ten gevolge van overproductie; dringt erop aan dat bij reclamecampagnes rekening wordt gehouden met de nieuwste inzichten op voedingskundig gebied en dat daarom in het bijzonder propaganda moet worden gemaakt voor het gebruik van niet-bewerkte of slechts in geringe mate bewerkte groenten en vruchten; hierbij zou speciaal de nadruk moeten worden gelegd op producten uit de biologische landbouw en op regionale en lokale groente- en fruitsoorten, dit laatste ter bevordering van de verscheidenheid aan soorten; 39. rappelle que le Conseil du 14 décembre 2001 a adopté une résolution indiquant que la consommation des fruits et des légumes contribue efficacement à la santé publique, comme l'a démontré la Direction générale "SANCO" de la Commission dans un document de 2002; ajoute que cette position a officiellement été renforcée par le plan d'action mondial sur la nutrition présenté par l'OMS; jugeant préoccupante pour la santé la diminution de la consommation de fruits et légumes, s
uggère donc que des campagnes générales d'encouragement à la
consommation soient financées par la Co ...[+++]mmission pour favoriser la consommation de fruits et de légumes produits dans l'Union (par exemple en milieu scolaire); demande en outre que soit instauré un mécanisme de promotion spécifique pouvant être mis en œuvre pour stimuler la consommation des produits pour lesquels un risque de crise est prévisible suite à une production excédentaire; demande par ailleurs que les campagnes de promotion tiennent compte des résultats scientifiques les plus récents en matière de nutrition et donc qu'elles prônent la consommation de fruits et de légumes pas ou peu transformés, l'accent étant mis en particulier sur les produits issus de la culture biologique et sur les espèces régionales et locales de fruits et de légumes afin de renforcer la biodiversité;