26. merkt op dat alle kinderen een gelijke waardigheid hebben als het gaat om leren en dat alle kinderen recht hebben op basisonderwijs; benadrukt daarom dat rekening gehouden moet worden met persoonlijke omstandigheden van leerlingen zoals bijvoorbeeld het geslacht, de gezinssituatie, het behoren tot een minderheid of het hebben van een migrantenachtergrond, handicap of leerproblemen (dyslexie, dysgrafie of dyscalculie), en is van mening dat deze leerlingen van begin af aan gericht benaderd moeten worden en onderwijsbegeleiding op maat moeten krijgen om hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten, teneinde te voorkomen dat zij sociaal uitgesloten blijven en risico op armoede blijven lopen; benadrukt dat kinderen zonder papieren toegang to
...[+++]t onderwijs moeten krijgen; wijst erop dat hervormingen op het gebied van integratiebeleid en hervormingen op het gebied van onderwijsbeleid niet afzonderlijk van elkaar gezien mogen worden; is in dit verband voorstander van desegregatiebeleid om de sociale samenstelling van "kansarme scholen" te veranderen en van positieve discriminatie, zoals "onderwijsprioriteitszones" en programma's die gerichte steun bieden aan scholen in achterstandsgebieden; wijst er tevens op dat uit vele onderzoeken blijkt dat onderwijsinstellingen die te maken hebben met problemen op het gebied van integratie en co-existentie onder leerlingen, ook een hogere schooluitval hebben en benadrukt daarom de noodzaak van een integratiebevorderende sfeer op scholen; merkt verder op dat inefficiënt beleid inzake het evenwicht tussen werk en privéleven bijdraagt aan voortijdig schoolverlaten en schooluitval in het algemeen en dat het derhalve noodzakelijk is dat het beleid inzake het evenwicht tussen werk en privéleven verbeterd wordt; 26. rappelle que tous les
enfants sont égaux dans l'apprentissage et ont le droit à un enseignement de base; souligne que la situation personnelle des élèves, à savoir leur sexe, leur situation familiale, leur appartenance à une minorité ou le fait qu'ils sont issus de l'immigration, un handicap ou leurs propres difficultés d'apprentissage (dyslexie, dysgraphie ou dyscalculie, par exemple), doit être prise en compte et que ces élèves doivent bénéficier d'une aide ciblée et d'une assistance pédagogique adaptée à leurs besoins spécifiques dès le départ, afin d'éviter de reproduire l'exclusion sociale et le risque de pauvreté en renforçant
...[+++] leurs chances d'accéder au marché de l'emploi; souligne qu'il est impératif de permettre aux enfants sans papiers d'avoir accès à l'école; reconnaît que les réformes de la politique de l'intégration et de l'éducation ne peuvent pas être traitées séparément; préconise, dans ce contexte, des politiques de déségrégation visant à modifier la composition sociale des écoles "défavorisées" et encourage des formes de discrimination positive comme les zones d'éducation prioritaires et des programmes qui apportent un soutien ciblé aux écoles dans les zones défavorisées; signale également que de nombreuses études révèlent que le taux d'abandon scolaire est plus élevé dans les établissements d'enseignement où les problèmes d'intégration et de cohabitation sont aussi les plus aigus et souligne donc la nécessité d'un climat scolaire inclusif; signale en outre que des politiques inefficaces de conciliation entre vie familiale et vie professionnelle débouchent sur une augmentation de l'abandon scolaire et, d'une manière générale, sur une recrudescence de l'échec scolaire et qu'il est nécessaire d'intensifier les efforts pour améliorer ces politiques de conciliation;