De voornaamste problemen die in de
studie van het OIVO worden aangekaart, zijn: - zeer onduidelijke of zelfs onbestaande algemene voorwaarden; - eenzijdige wijzigingen die in de loop van het contract aan die voorwaarden worden aangebracht zonder het aangesloten lid daarvan vooraf te verwittigen (bijvoorbeeld: prijsverhogingen, een b
eperkte toegang tot sommige andere centra van de keten, enz.); - aansluitingsvoorwaarden die verschillen afhankelijk van de persoon die zich aanbiedt (bijvoorbeeld: een prijs die soms wordt verdubbeld afh
...[+++]ankelijk van de personen, het al dan niet aanrekenen van toegangsgeld zonder uitdrukkelijke vermelding van een promotieaanbod, enz.); - meestal is een bankdomiciliëring verplicht; - de contracten worden vaak voor onbepaalde duur en met stilzwijgende verlenging gesloten zonder de consument correct en volledig in te lichten over de wijze waarop het contract tijdig dient te worden opgezegd; - de consument heeft niet altijd de mogelijkheid om zich te verzetten tegen het gebruik van zijn persoonlijke gegevens daar in de meeste gevallen enkel voorzien wordt in het recht om een rechtzetting te vragen; - de centra wijzen elke verantwoordelijkheid af voor de lichamelijke schade of de dood van de consument.Les principaux problèmes pointés par l'étude du CRIOC sont essentiellement: - des conditions générales très imprécises, voire inexistantes; - modifications unilatérales de ces conditions en cours de contrat sans en avertir l'affilié au préalable (exemple: augmentations de prix, restriction de l'accès à certains autres centres de l'enseigne, etc.); - des conditions d'affiliations différentes selon la personne qui se présente (ex
emple: prix pouvant aller du simple au double selon les personnes, gratuité ou non des droits d'entrées sans mention explicite d'une offre promotionnelle, etc.); - la domiciliation bancaire est souvent imposée;
...[+++] - les contrats sont souvent conclus à durée indéterminée avec reconduction tacite sans que le consommateur ne soit correctement et complètement averti de la manière de se défaire du contrat à temps; - le consommateur n'a pas toujours la possibilité de s'opposer à l'utilisation de ses données personnelles, souvent seul le droit de demander une rectification est prévu; - les centres se disent non responsables des dommages corporels ou de la mort du consommateur.