De federale wetgever is bevoegd maar niet verplicht om op de naleving van de opdrachten die hij aan de gemeent
e toevertrouwt, een specifiek toezicht te organiseren [de organisatie van het specifiek toezicht omvat het bepalen van de handelingen waarop het toezicht slaat, van het procédé van toezicht, van de toezichthoudende overheid en van de wezenlijke elementen van de procedure (Arbitragehof, nr. 38, 30 juni 1987)] « om ten aanzien van die aangele
...[+++]genheden een samenhangend en sluitend beleid te ontwikkelen » (Van Haegendoren, G., « De bevoegdheidsverdeling voor het administratief toezicht op de « gemeentelijke instellingen », T. Gem. , 1998, (4), 12, met verwijzing naar Arbitragehof, nr. 85/93, 16 december 1993, overw. Le législateur fédéral est compétent mais n'est pas obligé de le faire pour or
ganiser une tutelle spécifique sur le respect des missions qu'il confie aux communes [l'organisation d'une tutelle spécifique comprend la détermination des actes sur lesquels porte la tutelle, du procédé de tutelle, de l'autorité de tutelle et des éléments essentiels de la procédure (Cour d'arbitrage, nº 38, 30 juin 1987)] afin de développer une politique cohérente en ces matières (Van Haegendoren, G., « De bevoegdheidsverdeling voor het administratief toezicht op de « gemeentelijke instellingen », T. Gem. , 1998, (4), 12, avec renvoi à la Cour d'arbitrage,
...[+++] nº 85/93, 16 décembre 1993, considérant B.6.).