...merkt
wordt door : - een sterk gemengd karakter vastgelegd door het Gewestelijk Bestemmingsplan (GBP); - de aanwezigheid van verlaten of onbewoonbare gebouwen; - een tekort aan openbare infrastructuur; - een tekort aan woningbouw; - een ontoereikende benutting van het bebouwingspotentieel van de grond; - de nabijheid van verscheidene percelen die toebehoren aan de GOMB en mogelijkheden bieden voor herkaveling vertrekkend vanuit de ontwikkeling van huisvesting, aan het stedelijk karakter aangepaste economische activiteiten en openbare uitrustingen; Overwegende dat de vaststelling van een perimeter van voorkoop het mogelijk zou ma
...[+++]ken een duurzame wijk te ontwikkelen via een aantal coherente vastgoedoperaties; Overwegende dat een dergelijke perimeter het mogelijk zou maken om het Gidsplan voor de Stadsvernieuwing, dat op 26 maart 2013 door de Regering is goedgekeurd, uit te voeren; Overwegende dat het onderbrengen van deze perimeter in een zone met recht van voorkoop de mogelijkheid zou scheppen om de verlaten of onbewoonbare gebouwen te renoveren en de huisvesting in dit gebied te verdichten, om nuttige voorzieningen voor deze woningen te creëren en om economische activiteiten te ontwikkelen die bij het stedelijke karakter passen; Overwegende dat dit meteen ook zou aansluiten bij de stadsvernieuwingsopdracht van de GOMB, die erin bestaat woningen en gebouwen op te richten in gebieden waar een tekort aan woningbouw vastgesteld wordt en die gekenmerkt zijn, hetzij door een sterk verval van het gebouwenpatrimonium, hetzij door de aanwezigheid van onbebouwde gronden die herverkaveld moeten worden of bouwrijp moeten worden gemaakt; Overwegende dat het Brussels Hoofdstedelijk Gewest dat voor eigen rekening optreedt of voor een gewestelijke instelling van openbaar nut die van het gewest afhangt de voorkooprechthebbende overheid is die het best in staat is om voorzieningen van collectief belang en van openbaar nut te realiseren die onder de bevoegdheden vallen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, om de bestrijd ng aan te gaan van leegstaande en onbewoonbare gebouwen, om te zorgen voor het behoud of de opwaardering van het op de bewaarlijst ingeschreven of beschermde erfgoed, om sociale of middelgrote woningen te realiseren; In tweede instantie overwegende dat hetzelfde geldt voor de GOMB en voor de BGHM wat betreft de sociale woningen; Ten derde overwegende dat de gemeente Anderlecht eenzelfde soort operatie zou kunnen uitvoeren, gezien de middelen en opdrachten van deze gemeente; Overwegende dat de maximumtermijn van 7 jaar vastgelegd in artikel 261 van het BWRO in een expansieproject van die omvang een vereiste is; Op voordracht van de minister belast met Stadsvernieuwing, ......s; - un déficit d'équipements publics; - un déficit d'investissement résidentiel; - une carence d'exploitation des potentialités de bâti du terrain; - la proximité de plusieurs parcelles propriétés de la SDRB créant des perspectives de remembrement et partant,
de développement de logements, d'activités économiques appropriées au caractère urbain et d'équipements publics; Considérant que l'établissement d'un périmètre de préemption permettrait de transformer la zone en un quartier durable à travers des opérations immobilières cohérentes; Considérant qu'il permettrait de mettre en oeuvre le Plan Guide de la Rénovation urbaine appr
...[+++]ouvé par le Gouvernement le 26 mars 2013; Considérant que le placement de ce périmètre en zone de préemption permettrait de rénover les immeubles abandonnés ou insalubres et de densifier le logement dans la zone, de créer des équipements utiles à ces logements et de développer des activités économiques appropriées au caractère urbain; Que partant, il rencontrerait la mission de la SDRB en matière de rénovation urbaine consistant à produire des logements et des immeubles dans des sites où un déficit d'investissement résidentiel est avéré et qui se caractérisent soit par une dégradation importante du patrimoine bâti, soit par la présence de terrains non bâtis nécessitant des remembrements ou des travaux de viabilisation; Considérant que la Région de Bruxelles-Capitale agissant pour elle-même ou pour un organisme d'intérêt public régional qui en dépend est le pouvoir préemptant le mieux à même de réaliser des équipements d'intérêt collectif et de service public relevant des compétences de la Région de Bruxelles-Capitale, de lutter contre l'existence d'immeubles abandonnés et insalubres, de sauvegarder ou mettre en valeur le patrimoine inscrit sur la liste de sauvegarde ou classé, de réaliser des logements de type social ou des logements moyens; Qu'à titre subsidiaire, il en de de même pour la SDRB et pour la SLRB, en ce qui concerne les logements sociaux; Considérant qu'à titre plus subsidiaire encore, la commune d'Anderlecht pourrait mener le même type d'opération eu égard à ses moyens et missions; Considérant que le délai maximal de 7 ans prévu par l'article 261 du Cobat s'impose dans un projet d'expansion de cette envergure; Sur la proposition de la Ministre en charge de la Rénovation urbaine, Après en avoir délibéré, Arrête : Article 1 . ...