Gelet op het verzoek om spoedbehandeling, gemotiveerd door de omstandigheid dat de huidige rechtsregeling omtrent erkenning en sluiting van serviceflatgebouwen, woningcomplexen met dienstverlening en rusthuizen, geen bepaling bevat rond de uitbating van een dergelijke voorziening na een gerechtelijke beslissing; dat uit de feiten gebleken is, onder meer in Oostende met betrekking tot de onmiddellijke ontruiming van het rusthuis Harwich en te Herent wat betreft de onmiddellijke sluiting van het rusthuis Berkenhof, dat bij het aanstellen door de rechtbank van een deskundige die het beheer overneemt, deze persoon autonoom beslissingen kan nemen die het woonrecht van de resident bedreigen zonder daarvoor maatschappelijk verantwoording te moete
n afleggen ...[+++]; dat de toezichthoudende overheid terzake de opdracht heeft de belangen van deze kwetsbare doelgroep te vrijwaren; dat bijgevolg onverwijld artikel 14 moet worden aangevuld in die zin dat voortaan, als een serviceflatgebouw, een woningcomplex met dienstverlening of een rusthuis wordt ontruimd ingevolge een beslissing van een door de rechtbank aangestelde beheerder, die beslissing minstens het voorwerp moet uitmaken van een voorafgaand overleg tussen de door de rechtbank aangestelde beheerder, de burgemeester en de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn van de gemeente in kwestie, de bevoegde minister en zijn administratie; Vu la demande d'urgence motivée par le fait que la réglementation actuelle en matière d'agrément et de fermeture de résidences-services, de complexes résidentiels proposant des services et de maisons de repos ne contient aucune disposition concernant leur exploitation après décision judiciaire; qu'il résulte des faits, entre autres à l'occasion de l'évacuation immédiate de la maison de repos Harwich à Ostende et de la fermeture immédiate de la maison de repos Berkenhof à Herent, que l'expert désigné par le tribunal qui reprend la gestion, peut prendre des décisions qui menacent le droit au logement des résidents sans qu'il doive se justifier sur le plan social; que l'autorité de t
utelle a pour missio ...[+++]n de sauvegarder les intérêts de ce groupe cible vulnérable; que par conséquent l'article 14 doit être complété sans tarder dans le sens qu'à l'avenir, si une résidence-services, un complexe résidentiel proposant des services ou une maison de repos doivent être évacués suite à une décision d'un administrateur désigné par le tribunal, cette décision doit au moins faire l'objet d'une concertation préalable entre l'administrateur désigné par le tribunal, le bourgmestre et le président du conseil de l'aide sociale de la commune en question, le Ministre compétent et son administration;