Vermeldenswaard zijn met name: - de totstandbrenging van een instrument voor het coördineren van de humanitaire hulp met de internationale organisaties (vooral de Verenigde Naties en andere internationale instellingen zoals het ICRK), de Lid- Staten, derde landen (met name de Verenigde Staten), en tenslotte met de niet-goevernementele organisaties; - het instrument voor institutionele dialoog, met name het Europees Parlement waarvan het politiek belang voor de humanitaire hulp moet worden onderstreept; - het profileringsinstrument dat E
CHO in 1993 en 1994 aanmerkelijk heeft vergroot om bij de media van de Lid-Staten en van derde landen
...[+++] en in politieke kringen bekendheid te geven aan de humanitaire actie van de Unie; - het preventie-instrument voor het verruimen van de hulpverleningsactiviteiten door het ontwikkelen van adequate maatregelen ter voorkoming van rampen op humanitair vlak; - de tenuitvoerlegging van directe humanitaire acties, zoals het voedselprogramma in Kroatië en Servië-Montenegro, die ECHO zonder tussenkomst van partners uitvoert; - tenslotte de totstandbrenging van een partnerschaps- en beheersinstrument, namelijk de kader-partnerschapsovereenkomst (Besluit van de Commissie van 5 mei 1993) die tot dusver met vrijwel alle partners van de Commissie, ruim 140 niet-goevernementele en internationale organisaties, is ondertekend. Deze kaderovereenkomsten maken het mogelijk de besluitvorming op het vlak van de hulpverlening te versnellen en te vereenvoudigen, en de betrekkingen van de Commissie met de NGO's en internationale organisaties te structureren en te institutionaliseren.On peut notamment énumérer: - la mise en place d'un instrument de coordination humanitaire avec les organisations internationales, notamment des Nations Unies et d'autres instances internationales, telles que le CICR, avec les Etats Membres, avec les pays tiers, en particulier les Etats-Unis, et enfin les organisations non gouvernementales; - l'instrument de dialogue institutionnel, en particulier le Parlement européen dont il faut souligner l'intérêt politique à l'égard de l'humanitaire; - l'instrument de visibilité que ECHO a, en 1993 et 1994, développé de manière substantielle, pour faire apparaître auprès des média, des Etats Membres, des pays tiers, des milieux politiques, l'action humanitaire de l'Union; - l'instrument de préventio
...[+++]n pour l'élargissement des activités d'assistance par le développement de mesures adéquates à la prévention des désastres humanitaires; - la mise en oeuvre d'actions directes humanitaires telles que le programme alimentaire en Croatie et en Serbie-Montenegro, que ECHO exécute sans l'intervention des partenaires; - enfin, la mise en place d'un instrument de partenariat et de gestion, le Contrat Cadre de Partenariat (Décision de la Commission du 5 mai 1993), signé à ce jour avec la presque totalité des partenaires de la Commission, plus de 140 organisations non gouvernementales (ONG) et organisations internationales. Ces contrats-cadre permettent d'accélerer et de simplifier les procédures de décision d'aide, et de structurer et institutionnaliser les relations de la Commission avec les ONG et les organisations internationales.