Natuurwetenschappen of fysica en/of chemie en/of biologie, al of niet " toegepast" , al of niet in een geïntegreerde vorm - kso Context, autonomie en verantwoordelijkheid De volgende eindtermen voor de tweede graad kso
/tso worden gelezen vanuit de persoonlijke, sociale en mondiale context met behulp van ondersteunende technieken. Materie 1. Structuren op submicroscopisch niveau verbinden met macroscopische eigenschappen van stoffen 2. Uitleggen dat de oorsprong van een zuivere stof geen invloed heeft op haar eigenschappen 3. De symbolische voorstelling van een stofomzetting interpreteren 4. De betekenis van de stofconstanten smeltpunt, k
...[+++]ookpunt, massadichtheid toelichten en deze stofconstanten hanteren om een zuivere stof te identificeren Kracht en beweging 5. Het begrip zwaartekracht kwalitatief hanteren 6. Het begrip druk kwalitatief hanteren 7. De invloed van de resulterende kracht in verband brengen met de verandering van de bewegingstoestand Energie 8. Bij energieomzettingen het vermogen, de behoudswet en het begrip rendement kwalitatief hanteren 9. Voorbeelden van stofomzettingen uit de leefwereld herkennen als exo- of endo-energetisch Wetenschap en samenleving 10. Bij het verduidelijken van en zoeken naar oplossingen voor duurzaamheidsvraagstukken onder begeleiding wetenschappelijke principes hanteren die betrekking hebben op grondstof- en energieverbruik 11. Onder begeleiding de natuurwetenschappen als onderdeel van de culturele ontwikkeling van de maatschappij duiden en de wisselwerking met de maatschappij op ecologisch, economisch, ethisch en technisch vlak illustreren Wetenschappelijke vaardigheden 12. Steunend op wetenschappelijke inzichten verantwoord omgaan met veiligheid en gezondheid in leefwereldsituaties met betrekking tot stoffen, geluid en straling 13. Courante grootheden en SI-eenheden hanteren die voorkomen in leefwereldsituaties 14. Onder begeleiding illustreren dat natuurwetenschappelijke kennis wordt opgebouwd via natuurwetenschapp ...Aptitudes scientifiques 12. Gérer d'une manière justifiée et en s'appuyant sur des notions scientifiques, la s
écurité et la santé dans des situations du propre environnement de vie portant sur des substances, sons et radiations 13. Utiliser des unités courantes et des unités SI qui se retrouvent dans des situations du propre environnement de vie 14. Illustrer, moyennant accompagnement, que les connaissances scientifiques naturelles sont acquises au moyen de méthodes scientifiques naturelles » ; 2° sous l'intitulé « V. Objectifs finaux spécifiques aux branches - deuxième degré - EST », le point « E. Sciences naturelles ou physique et/ou
...[+++] chimie et/ou biologie, appliquées ou non, sous forme intégrée ou non - EST » est remplacé par ce qui suit : « E. Sciences naturelles ou physique et/ou chimie et/ou biologie, appliquées ou non, sous forme intégrée ou non - EST Contexte, autonomie et responsabilité Les objectifs finaux suivants du deuxième degré ESA/EST sont lus à partir des contextes personnel, social et mondial, à l'aide de techniques d'appui. Matière 1. Lier des structures au niveau submicroscopique à des caractéristiques macroscopiques de matière 2. Expliquer que l'origine d'une matière pure n'a aucune influence sur ses caractéristiques 3. Interpréter la représentation symbolique d'une conversion de matière 4. Elucider la signification des constantes de matières point de fusion, point d'ébullition, densité de masse et utiliser ces constantes de matières pour identifier une matière pure Force et mouvement 5. Utiliser la notion pesanteur d'une manière qualitative 6. Utiliser la notion pression d'une manière qualitative 7. Comprendre le lien entre l'influence de la force résultante et le changement de la situation mouvante Energie 8. Utiliser la puissance, la loi de conservation et la notion rendement d'une manière qualitative lors de conversions d'énergie 9. Reconnaître des exemples de conversions de matières de son propre environnement de vie comme exo- ou endoéner ...