Krachtens artikel 439 zijn de artikelen 433 en 438 van toepassing op elke persoon die bevoegd is om de authenciteit te verlenen aan de in artikel 433 bedoelde akten, dus in theorie ook op de burgemeesters die af en toe wel eens verkoopsakten van gemeentelijke goederen ontvangen. b) Artikel 136 van de nieuwe gemeentewet bepaalt dat de ontvanger tot taak heeft om, alleen en onder zijn verantwoordelijkheid, de ontvangsten van de gemeente te innen. c) Het gebeurt wel vaker dat de ontvangers der belastingen die van de burgemeester het in artikel 433 van het WIB 1992 bedoelde bericht krijgen, hem kennis geven van een beslag onder derden in zijn handen op door de gemeente verschuldigde belastingen, met inbegrip van grondbelasting, ook al ga
at het som ...[+++]s om zeer geringe bedragen en ook wanneer het belang van de Schatkist zulks klaarblijkelijk helemaal niet vereist, aangezien: - enerzijds de verkoop van kleine stukjes van het gemeentelijk vermogen voormelde belangen geenszins bedreigt, omdat dit vermogen meestal vrij groot is, - en anderzijds de staat zelf voor rekening van de gemeenten soms zeer hoge bedragen int en in bewaring heeft (opcentiemen op de personenbelasting en op de onroerende voorheffing), die veel meer bedragen dan de belasting die de gemeenten gebeurlijk verschuldigd zijn.L'article 439 rend applicables les articles
433 et 434, à toute personne habilitée à donner l'authenticité aux actes visés à l'article 433 et donc, en théorie, aux bourgmestres qui, occasionnellement, peuvent être amenés à recevoir des actes de ventes de biens communaux. b) L'article 136 de la nouvelle loi communale dispose que, dans les communes, seul le receveur communal, sous sa responsabilité, est chargé d'effectuer les recettes communales. c) Il est fréquent que les receveurs des contributions, lorsqu'ils reçoivent du bourgmestre l'avis prévu par l'article 433 CIR 1992, lui notifient une saisie-arrêt entre ses mains de sommes dues p
...[+++]ar la commune à titre d'impôts, y compris d'impôts fonciers, même pour des sommes parfois très minimes et lorsque, de toute évidence, l'intérêt du Trésor paraît d'autant moins l'exiger que: - d'une part, la vente de faibles portions du patrimoine communal, ce patrimoine étant en général important, ne met nullement en péril lesdits intérêts; - d'autre part, l'Etat perçoit et détient lui-même, pour compte des communes, des sommes parfois très élevées (additionnels à l'IPP et au précompte immobilier) largement supérieures aux sommes que peuvent occasionnellement devoir les communes à tire d'impôts.