De aanpak die in dit voorstel wordt voorgesteld, reikt verder door een geleidelijke harmonisering van de accijnzen van de lidstaten voor gasolie voor commerciële doeleinden, met als argument dat het vervoer van goederen een grensoverschrijdende activiteit is die door concurrentiedistorsies bedreigd wordt zolang er uiteenlopende belastingtarieven voor grote vrachtwagens gehanteerd worden en dat alleen een geharmoniseerd tarief "accijnstoerisme" door vrachtwagenchauffeurs kan vermijden, die lange afstanden afleggen om bij de goedkoopste pomp te kunnen tanken.
L'approche adoptée dans cette proposition va plus loin en harmonisan
t graduellement les droits d'accises des États membres sur le carburant diesel commercial avec l'argument que le transport de marchandises est une activité transfrontière menacée par des distorsions aussi longtemps que différen
ts taux de taxation pour les poids lourds seront appliqués, et que seul, un taux harmonisé peut éviter le "tourisme fiscal" des transporteurs routiers qui vont très loin pour trouve
r le plein le moins cher ...[+++].