6. is van mening dat de maatregelen die worden voorgesteld in de mededeling van de Commissie een krachtige
beleidscoördinatie zullen vergen; spoort derhalve lidstaten, en in het bijzonder hun betrokken ministeries, aan om hun deelname aan het proces van vroegtijdige vaststelling van behoeften aan vaardigheden te verbeteren, met ten minste een tijdpad van 10 jaar voor ogen; is ervan overtuigd dat tijdens de ontwerpfase van onderwijs- en opleidingsprogramma's doeltreffende communicatie en samenwerking tussen werkgevers, sociale partners, onderwijsinstellingen en opleidingsins
...[+++]tellingen via specifieke mechanismen noodzakelijk zijn om de behoeften van de arbeidsmarkt af te bakenen; wijst andermaal op de noodzaak te waarborgen dat het publiek in dit verband toegang heeft tot kwaliteitsinformatie; spoort derhalve de lidstaten ertoe aan om in hun programma's voor onderwijs, beroepsopleiding en een leven lang leren horizontale vaardigheden op te nemen die betrekking hebben op ICT, artistieke expressie, mobiliteit, democratische participatie en multiculturele aspecten; onderstreept in dit verband dat de vaardigheden en bekwaamheden die buiten het formele en officiële onderwijs om worden verworven de nodige erkenning en waardering moeten krijgen; 6. estime que les mesures proposées dans la communication de la Commission nécessiteront une coordination politique forte; par conséquent, invite instamment les États membres, et en particulier leurs ministères compétents, à s'impliquer plus étroitement dans le processus d'identification précoce des besoins en compétences, en suggérant un horizon de 10
ans au moins; a la ferme conviction que, lors de l'élaboration des programmes d'éducation et de formation, il est nécessaire d'instaurer une communication et une coopération efficaces entre les employeurs, les partenaires sociaux, les établissements d'enseignement et les organismes de fo
...[+++]rmation en recourant à des mécanismes spécifiques pour identifier les besoins du marché; réitère la nécessité de garantir aux citoyens l'accès à des informations de qualité à cet égard; invite les États membres à intégrer dans leurs programmes d'éducation, de formation et d'apprentissage tout au long de la vie des compétences transversales axées sur les TIC, les aptitudes artistiques, la mobilité, la participation démocratique et le multiculturalisme; pour cela, souligne qu'il est essentiel de reconnaître et de valoriser les compétences et aptitudes acquises via l'éducation informelle et non-formelle;