Principally consisting of preventive measures, the proposed regulation transposes Chapter XI-2 "special measures to enhance maritime safety" of the IMO's International Convention for the Safety of Life at Sea (SOLAS) Convention and the Ship and Port Facility Security Code (ISPS Code), which are fundamental to a global system of maritime security. These mandatory provisions concern a requirement for ships to be permanentl
y marked with their identification number fitted with an automatic identification system (AIS), a ship security alert system for spreading the alarm in the event of hostile action against the ship and
...[+++] to be issued with a continuous synopsis record (CSR).
Ces dispositions obligatoires concernent notamment l'équipement des navires avec un marquage permanent du numéro d'identification du navire, un système d'identification automatique (AIS), une alarme de sûreté du navire, destinée à la diffusion d'alerte en cas d'action hostile contre le navire, et la délivrance d'une fiche synoptique continue du navire, véritable document d'identité retraçant la vie du navire. Elles prévoient aussi un ensemble de mesures actives et passives de sûreté, articulées autour de trois niveaux de sûreté (normal, renforcé, élevé) dont la mise en œuvre est liée à l'analyse des risques.