4. Reiterates that higher education has the potential to promote social inclusion, social advancement and upward social mobility; calls, with respect for the principle of subsidiarity, on Member States, regional and local governments and higher education institutions to strengthen – inter alia through the development of adequat
e financial support schemes – their efforts to widen equitable access to studies for all, from early childhood to higher education, irrespective of sex, ethnicity,
language, religion, disability or social backgroun ...[+++]d, and to fight all forms of discrimination, recognising multiculturalism and multilingualism, including sign languages, as fundamental values of the EU that need to be fostered; 4. rappelle que l'enseignement supérieur permet de promouvoir l'inclusion sociale et la mobilité sociale ascensionnelle; invite les États membres, les autorités régionales et locales et les établissements d'enseignement supérieur à intensifier leurs efforts, dans le respect du principe de subsidiarité - à travers notamment l'élaboration de programmes de soutien financiers appropriés - en vue de faciliter un accès équitable pour tous à l'éducation, de l'école primaire à l'enseignement supérieur, sans distinction de genre, d'ethnie, de religion, de handicap ou de milieu social, et de combattre toutes les formes de discrimination en reconnaissant le multiculturalisme et le multilinguisme, y inclus la
langue des signes, ...[+++]comme des valeurs fondamentales de l'Union à préserver;