3. Emphasises that, above and beyond the economic crisis affecting Europe, there are, among other things, structural issues deriving
from education and employment policy which need to be improved; takes the view t
hat more attractive teaching strategies are needed, with better regional insertion and the creation of networks of platforms for the exchange of experiences and good practices between regions and Member States, taking account of varying situations and allowing flexibility in line with each region’s specific needs and charact
...[+++]eristics, defining priority areas for the development of each region and promoting the use of more efficient strategies for transition to active life (with strong links between school and work, in particular through dual education systems or traineeships in subject areas during study time) and the creation of more secure career paths; stresses the alarming consequences of the economic crisis for the situation in which young people find themselves; calls on the Member States to avoid major cuts in important areas such as education, research and innovation as – together with the other negative effects of the economic and financial crisis – these cuts represent a serious obstacle to combating youth unemployment and prevent future investment strategies focused on young people; 3. souligne qu'au-delà de la crise économique que connaît l'Europe, les raisons de cette situation trouvent leur origine dans des questions structurelles qui sont dues à des politiqu
es d'éducation et d'emploi qui doivent être améliorées; estime qu'il conv
ient d'élaborer des stratégies pédagogiques plus attractives et avec une plus grande insertion régionale, et la création d'un réseau de plateformes pour l'échange des expériences et des meilleures pratiques entre régions et États membres, en tenant compte de l'hétérogénéité des situa
...[+++]tions et en assouplissant leur mise en œuvre en fonction des besoins et des caractéristiques spécifiques de chaque région, en définissant des domaines prioritaires pour le développement de chaque région et en favorisant la mise en œuvre de stratégies de transition pour la vie active plus efficaces (avec une forte interconnexion entre l'école et le travail, notamment à travers des systèmes de formation en alternance), et l'élaboration de parcours professionnels plus sûrs; souligne les conséquences alarmantes de la crise économique sur la situation des jeunes; invite les États membres à éviter de réaliser des coupes claires dans des domaines comme l'éducation, la recherche et l'innovation, car, à côté des autres conséquences négatives de la crise économique et financière, ces réductions représentent un obstacle important à la lutte contre le chômage des jeunes et empêchent les futures stratégies d'investissement en faveur des jeunes;