24. Considers the shortage of qualified professionals in various fields of study and activity – inc
luding researchers, engineers, technicians and workers – to be a huge hurdle tha
t could prevent the blue economy from fully realising its potential; maintains that this shortcoming is closely bound up with the growing disengagement and disinvestment by Member States in the spheres of science and education and with the lack of valorisation of existing professionals, especially in those Member States which suffered the most from the econo
...[+++]mic crisis, and therefore calls for these two trends to be reversed without delay; urges Member States and regional authorities to invest in an ambitious social dimension of blue growth and maritime literacy in order to promote training and access for young people to maritime professions; calls on the Commission and the Member States to support both higher education and professional and continuous training programmes, and to ensure that these programmes incorporate blue economy perspectives; 24. est d'avis que le manque de professionnels qualifiés, dans différentes disciplines et dans différents secteurs d'activité – notamment de chercheurs, d'ingénieurs, de techniciens et d'ouvriers – constitue un obstacle incontournable à la pleine réalisation du pote
ntiel de l'économie bleue; souligne que ce déficit est indissociable de la déresponsabilisation et du désinvestissement croissants de la part des États dans les domaines de la science et de l'éducation, ainsi que de la dévalorisation des professionnels existants, en particulier dans les États membres qui ont le plus souffert de la crise économique, et appelle par conséquent a
...[+++]u renversement rapide de ces deux tendances; exhorte les États membres et les autorités régionales à investir dans une dimension sociale ambitieuse de la croissance bleue et des compétences maritimes en vue de promouvoir la formation et l'accès des jeunes aux professions maritimes; demande à la Commission et aux États membres de soutenir tant l'enseignement supérieur que la formation professionnelle et les programmes dédiés à l'apprentissage continu, en veillant à y intégrer la perspective de l'économie bleue;