11. Notes that the trend towards an increase in the proportion of non-s
tandard or atypical contracts has a strong gender and intergenerational dimension, as women, older and younger workers are disproportionately represented in non-standard employment; notes that some sectors experience rapid structural changes; calls on the Member States and the Commission to investigate the reasons for this trend, t
o take appropriate, targeted measures in the relevant areas to combat this imbalance, by facilitating the transition towards permanent
...[+++] employment and, in particular, by promoting measures to enable both men and women to reconcile work, family and private life, through a greater focus on social dialogue with worker representatives in companies, and to monitor and publicise the success of these measures; calls, further, on the Commission and the Member States to ensure that the recourse to non-standard or atypical contracts does not serve to conceal illicit employment, but rather to promote, via the exchange of skills, the transition of young people and the unemployed towards effective integration in the labour market by providing employees and companies with a context of security and flexibility that strengthens both employability and competitiveness; 11. constate que la tendance à une augmenta
tion de la part des contrats atypiques revêt une grande dimension intergénérationnelle et de genre, au vu de la représentation disproportionnée des femmes, des personnes âgées et des jeunes travailleurs dans les emplois atypiques; observe que certains secteurs connaissent des mutations structurelles rapides; invite les États membres et la Commission à rechercher les raisons de cette évolution et, dans les do
maines concernés, à lutter contre ce déséquilibre par des mesures appropriées et cib
...[+++]lées, en facilitant la transition vers un emploi permanent et, en particulier, en promouvant des mesures qui permettent à la fois aux hommes et aux femmes de concilier travail, famille et vie privée, notamment en privilégiant le dialogue social avec les représentants des travailleurs au sein des entreprises, et à suivre de près la réussite de ces mesures; invite également la Commission et les États membres à veiller à ce que le recours aux contrats atypiques ne cache pas des formes de travail clandestin mais favorise, à travers l'échange de compétences, le passage à une insertion réelle des jeunes et des chômeurs sur le marché du travail, en fournissant aux salariés et aux entreprises un cadre de sécurité et de flexibilité qui accroisse aussi bien l'employabilité que la compétitivité;