Well then, if we do not now place European teachers in a position to make proper, r
ealistic use of new technologies, we will be turning them into pseudo-Virgils, that is Virgils who will not be capable of guiding Dante – the Dante who is each of their pupils – along the path which will lead him to purification and knowledge, because they do not have access to the new metaphors, the new structures, the new digital technologies
that can provide an educational system which is, at last, free from the constraints of a culture which is not
...[+++]infrequently disjointed and disordered.
Alors, aujourd'hui, si nous ne mettons pas les enseignants européens en mesure de se servir utilement et de manière réaliste des nouvelles technologies, nous en faisons des Virgile privés de moyens, c'est-à-dire des Virgile qui seront incapables de permettre à Dante - le Dante que chacun d'eux a comme élève - de parcourir la route qui le mène à la purification et à la connaissance, parce qu'ils ne disposent pas des nouvelles métaphores, des nouvelles structures, des nouvelles technologies numériques permettant de tirer parti d'un système éducatif enfin libéré de ses liens avec une culture souvent fragmentaire et brouillonne.