8. NOTES that taking account of quality in the area of vocational training has led those involved, depending on the way in which vocational training systems are organized in the various Member States, to take various initiatives, such as the following: (a) undertakings seek to organize the relationship with providers of vocational training according to the pattern of the customer/supplier relationship; (b) vocational training bodies have begun to define quality criteria and/or charters on the basis of
commitments entered into vis-à- vis their cus
tomers; some are tending ...[+++]lass=yellow2> towards certification by a third party; (c) the public authorities and/or the two sides of in
dustry and/or other partners, depending on national practice, have introduced quality criteria when laying down rules and objectives, defining strategies and setting action and management frameworks for vocational training.
8. RELEVE que la prise en compte de la qualité dans le domaine de la formation professionnelle a amené les acteurs, selon l'organisation des systèmes de formation professionnelle dans les différents Etats membres, à prendre différentes initiatives, telles que : a) des entreprises cherchent à organiser la relation avec les prestataires de formation professionnelle sur le modèle de la relation client/fournisseur ; b) des organismes de formation professionnelle ont commencé à définir des critères et/ou des chartes de qualité sur les engagements pris vis-à-vis de leurs clients ; certains s'orientent vers la certification par un tiers ; c) les pouvoir
s publics et/ou les partenaires ...[+++] sociaux et/ou d'autres partenaires, selon les pratiques nationales, ont introduit des critères de qualité lorsqu'ils ont fixé des règles et des objectifs, défini des stratégies et élaboré des cadres d'action et de gestion de la formation professionnelle.