Basically, the WTO has a clear structural problem: the lack of a structure organising the negotiators, leading to the absurd
situation where we have a presidency which first extends negotiations,
at Doha – those who were present at Doha will remember – for over 36 hours and then, however, cuts the Summit short i
n Cancún; then the mini-ministerial meetings, a useful pre-negotiation exercise, which,
however, failed ...[+++] to resolve the issues; lastly, the greatest flaw – a WTO which now has 148 members and, yet, is without efficient decision-making structures.
Fondamentalement, l’OMC a un problème structurel évident: le manque de relation structurée entre négociateurs, d’où l’anomalie d’une présidence qui, d’abord, prolonge la négociation à Doha pendant plus de 36 heures - ceux qui étaient là s’en souviennent - et qui, ensuite, abrège la durée du sommet à Cancun; ensuite,
les miniconférences ministérielles, exercice appréciable de prénégociation, mais qui n’ont pas résolu les problèmes; enfin, la plus importante des anomalies, une OMC qui rass
emble 148 pays mais reste dépourvue de structu
...[+++]res décisionnelles efficaces.