13. Takes the view that the EQF is not yet closely enough linked to the labour market and that if the EQF is to improve the competitiveness of the European economy as well as to help individuals develop their potential, with a view to t
he Lisbon Strategy, greater emphasis should be placed on improving the ability of the individual to find employment and achieving greater security for workers at the workplace ; underlines that each of the eight steps should emphasise abilities that can be gained via various educationa
l pathways and take ...[+++]account of professional abilities and experience as well as their potential value in terms of professional advancement; therefore calls for the descriptors to be changed, not only taking into account and maintaining the Bologna precepts linked to academic education, but complementing them by also taking greater account of vocational training and further training systems; 13. estime que, sous sa forme actuelle, le CEQ n'est pas suffisamment relié au marché du travail et que, si, outre l'épanouissement personnel de l'individu, le CEQ doit permettre d'améliorer la compétitivité de l'économie européenne, il est indispensable, dans la perspective de la strat
égie de Lisbonne, d'accorder une importance plus grande à la capacité des citoyens de trouver un emploi et à la promotion de la sécurité des travailleurs sur le lieu de travail; souligne que chacun des huit niveaux doit être centré sur des compétences, dont l'acquisition peut se faire par différents parcours d'apprentissage et qui tiennent compte de la ca
...[+++]pacité professionnelle et de l'expérience, et de la possibilité de les valoriser sur le plan professionnel; demande, par conséquent, que les descripteurs soient revus, non seulement en prenant en compte et en conservant les critères de Bologne associés à la formation universitaire, mais aussi en les complétant par une meilleure prise en compte des systèmes d'éducation et de formation professionnelles;