de betreffende Raadsinstanties dienen op een meer systematische wijze acht te slaan op de potentiële synergie tussen veiligheids- en ontwikkelingsbeleid, bijvoorbeeld door middel van gezamenlijke vergaderingen
, die in voorkomend geval pijleroverschrijdend kunnen zijn; bij het uitstippelen van landenstrategieën en regionale strategieën en programma's dienen op systematische wijze evaluaties met aandacht voor veiligheids- en conflictaspecten, alsmede, waar passend conflictanalyses, te worden opgesteld; bij de voorbereiding van activiteiten in het kader van het GBVB/EVDB moet rekening worden gehouden met de ontwikkelingsaspecten van een z
...[+++]aak, en bij de voorbereiding van activiteiten inzake ontwikkeling met de veiligheidsaspecten daarvan, waaronder de GBVB/EVDB-aspecten; teneinde vooruit te kunnen plannen voor, en op consequente wijze te kunnen reageren op de eerste tekenen van spanning, instabiliteit en instabiele situaties, dienen er grondig overleg en strategische analyse en doorlichting op het gebied van beleid en conflict plaats te vinden; middels consequente planningsregelingen (lidstaten, Commissie en secretariaat-generaal van de Raad (SGR)) moet voor pijleroverschrijdende coördinatie worden zorggedragen, alsmede voor de fasering en uitvoering van activiteiten, waaronder in voorkomend geval gemeenschappelijke onderzoeksmissies en de gezamenlijke opstelling van een crisisbeheersingsconcept (CMC) [1] voor een concrete crisis; het organiseren van gezamenlijke opleidingscursussen en gezamenlijke beoordelingsmissies moet worden gestimuleerd; op het vlak van strategische planning moet intensiever met de internationale instellingen, in het bijzonder de VN, worden samengewerkt, in het bijzonder aan de hand van de gezamenlijke verklaring inzake de samenwerking tussen de VN en de EU op het gebied van crisisbeheersing.systematischere Beachtung der potenziellen Synergien zwischen Sicherheit und Entwicklung durch die einschlägigen Ratsgremien, beispielsweise gegebenenfalls durch gemeinsame Sitz
ungen, und zwar auch säulenübergreifend; systematische Durchführung sicherheits-/konfliktsensitiver Bewertungen und gegebenenfalls von Konfliktanalysen bei der Ausarbeitung der Länder- und Regionalstrategien bzw. -programme; Berücksichtigung der Entwicklungsdimension bei der Vorbereitung von GASP/ ESVP-Tätigkeiten und Berücksichtigung von Sicherheitsaspekten, einschließlich der GASP/ESVP-Dimension, bei der Vorbereitung von Maßnahmen im Entwicklungsbereich; Einl
...[+++]eitung eingehender Konsultationen, strategischer politischer Analysen sowie von Konfliktanalysen und Überprüfungen im Hinblick auf eine konsequente Planung und Aktion bei ersten Anzeichen von Spannungen, Instabilität und Fragilität; Gewährleistung der säulenübergreifenden Koordinierung durch kohärente Planungsvereinbarungen (Mitgliedstaaten, Kommission und Generalsekretariat des Rates (GSR)), Vereinbarungen über den Ablauf und die Durchführung der Maßnahmen, einschließlich gemeinsamer Erkundungsmissionen und gegebenenfalls der gemeinsamen Ausarbeitung eines Krisenmanagementkonzepts (CMC) für eine bestimmte Krise; Förderung gemeinsamer Lehrgänge und gemeinsamer Evaluierungsmissionen; Intensivierung der Zusammenarbeit mit internationalen Organisationen, insbesondere mit den VN, bei der strategischen Planung insbesondere auf der Grundlage der Gemeinsamen Erklärung über die Zusammenarbeit zwischen VN und EU bei der Krisenbewältigung.