1. Criteria en toepassingsgebied van het modulatiemechanisme Er bestaan vier categorieën produkten : - zeer gevoelige produkten : hoofdzakelijk textiel en ijzerlegeringen, waarvoor het gemodul
eerde preferentiële recht 85% bedraagt van het GDT- recht dat normaal van toepassing zou zijn geweest (bijlage I, deel 1 van de Verordening); - gevoelige produkten, dat wil zeggen allerlei uiteenlopende produkten, van chemische produkten tot borstels, schoeisel, elektronica of automobielen, waarvoor het gemoduleerde voorkeursrecht 70% van het GDT- recht uitmaakt (bijlage I, deel 2 van de Verordening); - halfgevoelige produkten, die ook van zeer ui
...[+++]teenlopende aard zijn en waarvoor het gemoduleerde preferentiële recht 35% van het GDT-recht uitmaakt (bijlage I, deel 3 van de Verordening) - niet gevoelige produkten, waarvoor volledige vrijdom van douanerechten geldt (bijlage I, deel 4) Daar het tariefmodulatiemechanisme op de gevoeligheid van de produkten en niet op de concurrentiepositie van de landen is gegrond, zijn de gemoduleerde preferentiële rechten zonder onderscheid op alle begunstigde landen van toepassing, behalve (artikel 3) op de het minst geavanceerde landen en de landen waarvoor de speciale "drugs"-regeling geldt (zie hierna).1. Criteria and scope of the modulation mechanism There are four types of product: - very sensitive products, basically textiles and ferro-alloys, for which the modulated preferential duty will be 85% of the CCT duty normally applied (Annex I, part 1); - sensitive products, incorporating a wide range of products from chemicals to shoes, electronics, cars and brushes, for which the modulated preferential duty will be 70% of the CCT duty (Annex I, part 2); - semi-sensitive products, also very diverse, for which the modulated preferential duty will be 35% of the CCT duty (Annex I, part 3); - non-sensitive products, which will be completely exempt from customs duty (Annex I, part 4). As the tariff modulation mechanism is based on product
sensitivi ...[+++]ty rather than the competitiveness of the countries concerned, the modulated preferential duties will be applied to all the beneficiary countries without distinction, with the exception of the least developed countries (Article 3) and those benefiting from the special "drugs" arrangements (see below).