De regeringen van de lidstaten kunnen het aanbod van 'groene' sloop en voorreinigingsdiensten voor hun afgeschreven schepen stimuleren via openbare aanbestedingen en de strikte naleving van de regels inzake overheidsopdrachten op grond waarvan de sloop dient te gebeuren overeenkomstig de wetgeving inzake de overbrenging van afvalstoffen en st
renge normen inzake milieuhygiënisch beheer. De levensvatbaarheid van ontmantelingsbedrijven in Europa kan reeds worden bevorderd door een grotere transparantie bij de sloop van schepen die eigendom zijn van de staat, een gecoördineerde planning en harmonisering op EU-niveau van de door regeringen in sloo
pcontracte ...[+++]n geëiste kwaliteitsnormen.
The governments of Member States could trigger the supply of "green" dismantling and pre-cleaning services for their end-of-life ships by way of public tenders, in which they follow strict public procurement rules that allow dismantling only in accordance with current waste shipment law and high standards of environmentally sound management. The viability of dismantling facilities in Europe could be promoted already by more transparency in the decommissioning of state-owned ships, a coordinated time-schedule, and EU-wide harmonisation of the quality standards required by governments in dismantling contracts.