23. wijst erop dat een verhoging van de humanitaire hulp noodzakelijk is, maar ontoereikend zal zijn om de financieringskloof te dichten; verzoekt de EU en andere donoren om onderwijs in het kader van de ontwikkelingssamenwerking met fragiele staten sterker te profileren, teneinde de veerkracht van de nationale onderwijsstelsels te verbeteren; verzoekt de Commissie en de lidstaten, alsook de andere humanitaire spelers, bij te dragen aan de uitbreiding van voor ie
dereen toegankelijk openbaar onderwijs, met inbegrip van secundair en hoger onderwijs, als middel om de programmering van de crisisrespons beter te laten aansluiten bij de lang
...[+++]etermijnplanning voor duurzame ontwikkeling;
23. Stresses that, while an increase in humanitarian funding is necessary, this will not be enough to address the financing gap; calls for the EU and other donors to increase the profile of education in development cooperation in fragile states in order to increase the resilience of national education systems; calls on the Commission and the Member States, as well as other humanitarian actors, to contribute to the reinforcement of universal public education, including secondary and higher education, as a way of coordinating emergency response programming with long-term programming for sustainable development;