2. wijst erop dat China in 2016 de status van markteconomie krijgt en verzoekt de Commissie maatregelen voor te stellen om na 2016 handelsbeschermingsmechanismen te behouden indien nodig, onder meer ten behoeve van de Europese innoverende kmo's; dringt erop aan dat China zijn WTO-verbintenissen naleeft door zijn markt volledig open te stellen voor goederen en diensten en buitenlandse investeringen; dringt erop aan dat de EU en China een handelsbeleid voeren dat de economische en sociale samenwerking en ontwikkeling van beide partijen vergemakkelijkt; meent dat beide partijen zowel voor uitdagingen als voor grote kansen staan;
onderstreept dat de aangroeiende vraag in ...[+++]de opkomende economieën een kans biedt voor de EU om te profiteren van de voordelen van de globalisering door de uitvoer van goederen en diensten naar nieuwe markten verder te intensiveren; benadrukt de noodzaak van positieve wederkerigheid, met name voor overheidsopdrachten; vindt het jammer dat China gebruik blijft maken van diverse non-tarifaire belemmeringen die een ernstige rem zetten op de aanwezigheid van Europese ondernemingen op de Chinese markt omdat ze de Europese bedrijven op kosten jagen en hun afzetmogelijkheden beperken; onderstreept dat de toegang tot bepaalde sleutelsectoren begrensd blijft als gevolg van de beperkingen die zijn opgelegd aan de investeringen in strategische sectoren; 2
. Notes that China will have market economy status in 2016, and calls on the Commission to propose ways of retaining trade defence mechanisms after 2016, if appropriate, including for innovative European SMEs; calls on China to meet its WTO commitments by permitting full market access for goods and services and freedom of investment; calls for an EU-China trade policy that facilitates cooperation and the socio-economic development of both parties; believes that both sides face challenges as well as great opportunities; stresses that the demand surge in emerging economies provides a chance for the EU to reap the benefits of globalisation by further stepp
...[+++]ing up exports of goods and services to new markets; emphasises the need for positive reciprocity, in particular as regards public procurement; considers it regrettable that China continues to resort to various non-tariff barriers which severely limit the presence of European companies on the Chinese market and which generate costs for European firms and deprive them of commercial outlets; stresses that access to a number of key sectors remains limited owing to investment restrictions taking the form of shareholding ceilings in strategic areas;