10. herinnert eraan dat er momenteel twe
e miljoen vacatures zijn in de EU en benadrukt dat het van belang is dat tekorten
aan vaardigheden en mismatches moeten worden aangepakt door de mobiliteit van de leerlingen te faciliteren, door de grensoverschrijdende erkenning van kwalificaties, door een beter gebruik van alle EU-instrumenten en -programma's zoals Erasmus+, de Europese kwalificatiestru
ctuur, het Europees vaardighedenpaspoort, de Jeugdga ...[+++]rantie, de Europass CV, de Entrepreneurial Skills Pass (ESP), EURES, Kennisallianties, de Europese Alliantie voor leerlingplaatsen, het Europese puntenoverdrachtsysteem, het Europees referentiekader voor kwaliteitsborging in beroepsonderwijs en -opleiding (EQAVET) en het Europees systeem voor overdracht van leerresultaten voor beroepsonderwijs en -opleiding (ECVET); benadrukt het belang van ESCO, dat de vaardigheden, competenties en kwalificaties die relevant zijn voor de EU-arbeidsmarkt en onderwijs en opleiding inventariseert en categoriseert, in 25 Europese talen; benadrukt in dit verband het belang van adequate overdraagbaarheid van sociale rechten binnen de Unie en herhaalt het belang van Erasmus+, het Europees Sociaal Fonds en EURES in dit opzicht; dringt er bij de lidstaten op aan opleidingscursussen te bevorderen in specifieke sectoren waar er een grote kloof is tussen vraag en aanbod; 10. Recalls that there are currently two million vacancies in the EU and emphasises the importance of addressing s
kills shortages and mismatches by promoting and facilitating mobility for learners, as well as cross-border recognition of qualifications, through a better use of all EU tools and programmes, such as Erasmus+, the European Qualifications Framework, the European Skills Passport, the Youth Guarantee, the Europass CV, the Entrepreneurial Skills Pass, EURES, Knowledge Alliances, the European Alliance for Apprenticeships, the European Credit Transfer System, the European Quality Assurance in Vocational Education and Training (EQAV
...[+++]ET) and the European Credit System for Vocational Education and Training (ECVET); highlights the importance of ESCO, which identifies and categorises the skills, competences and qualifications relevant for the EU labour market and education and training, in 25 European languages; underlines in this context the importance of the adequate transferability of social rights within the Union and reiterates the importance of Erasmus+, the European Social Fund and EURES in this respect; calls on the Member States to promote training courses in particular sectors in which there are particular gaps between supply and demand;