15. maakt zich zorgen over de achteruitgang van de per
svrijheid, bepaalde gevallen van censuur en de groeiende zelfcensuur in de Turkse media, ook op het internet; verzoekt de Turkse regering het beginsel van pers
vrijheid hoog te houden; benadrukt dat een onafhankelijke pers van essentieel belang is voor een democratische samenleving, en wijst in dit verband op de cruciale rol van de rechter voor de bescherming en versterking van de pers
vrijheid, die daarmee een publieke ruimte moet waarborgen voor
vrij en voor ieder toegankelijk debat; is bezorgd over
...[+++] het grote aantal journalisten in de gevangenis en de vele lopende rechtszaken tegen journalisten; verlangt vrijlating van actievoerders via de sociale media; beschouwt als zeer betreurenswaardig het besluit van de RTUK (Hoge Raad voor Radio en Televisie) om de TV-zenders die vanaf het begin rapportages hebben gewijd aan de gebeurtenissen rond het Gezipark, te straffen wegens "beschadiging van de fysieke, morele en psychische ontwikkeling van kinderen en jongeren"; 15. exprime sa préoccupation face à la détérioration de
la liberté de la presse, à certains actes de censure et à l'autocensure de plus en plus pratiquée parmi les médias turcs, y compris sur internet; invite le gouvernement turc à veiller au respect du principe de la liberté de la presse; fait observer qu'une presse indépendante est indispensable à une société démocratique et met en avant, dans ce contexte, le rôle essentiel du pouvoir judiciaire pour protéger et améliorer la liberté de la presse, afin de garantir ainsi un espace public propice aux débats libres et ouverts à tous; s'inquiète du grand nombre de journalistes en détenti
...[+++]on et des nombreux procès de journalistes en cours; demande la libération des militants actifs dans les médias sociaux; juge profondément regrettable la décision du RTUK (Conseil suprême de la radio et de la télévision) de sanctionner les chaînes de télévision qui ont couvert les événements du parc Gezi depuis le début pour "atteinte au développement physique, moral et mental des enfants et des jeunes";