De opdrachtgever die ondanks zijn hoedanigheid van werkgever, aan de architect de verplichting overlaat, om een coördinator aan te stellen, kan er vanuit gaan dat de architect aan zijn verplichtingen ter zake voldoet. Door voor de aanwijzing van een coördinator door een architect te opteren, zal de opdrachtgever in alle geval tijdens de voortgang van het project geconfronteerd worden met directe of indirecte verplichtingen, met name: indirect: - de architect mag de uitwerking van het project niet aanvatten in afwezigheid van de coördinator-ontwerp; - de aannemers mogen niet met de werken starten in afwezigheid van de coördinator-verwezenlijking; direct: - de verplichting om de algemene preventieprincipes toe te passen,
inzonderhe ...[+++]id bij de bouwkundige, technische en organisatorische keuzen (wet, artikelen 15 en 17); - de verplichting om ter gelegenheid van de offerteaanvraag, het veiligheids- en gezondheidsplan bij het bestek te voegen (koninklijk besluit, artikel 30) en zich te laten bijstaan door de coördinator-ontwerp om een onderscheid te maken tussen de offertes die aan dit plan beantwoorden en deze die er niet aan beantwoorden; Bovendien kunnen de sociale inspecteurs het stilleggen van de werken bevelen krachtens de voorschriften van artikel 3 van de wet van 16 november 1972 betreffende de arbeidsinspectie.Le maître d'ouvrage qui, malgré sa qualité d'employeur, laisse à l'architecte l'obligation de désigner le coordinateur, peut supposer que l'architecte répond à ses obligations en la matière.En optant pour la désignation du coordinateur par l'architecte, le maître d'ouvrage sera de toute façon confronté lors de l'avancement du projet à des obligations le touchant directement ou indirectement, notamment : indirectement : - l'architecte ne peut entamer l'élaboration du projet en l'absence du coordinateur-projet ; - les entrepreneurs ne peuvent pas démarrer les travaux en l'absence de coordinateur-réalisation ; directement : - l'obligation d'appliquer les principes généraux de prévention notamment lors des choix architecturaux, techniques et
...[+++]organisationels (loi, articles 15 et 17) ; - l'obligation, lors de l'appel d'offres, d'inclure le plan de sécurité et de santé dans le cahier spécial des charges (arrêté royal, article 30) et de se faire assister par le coordinateur-projet pour distinguer les offres répondant à ce plan de celles n'y répondant pas ; En outre les inspecteurs sociaux peuvent ordonner l'arrêt des travaux en application des prescriptions de l'article 3 de la loi du 16 novembre 1972 concernant l'inspection du travail.