Overwegende dat sin
ds 1 april 2011, de nieuwe toezichtsarchitectuur
voor de financiële sector in België een feit is; dat het prudentieel toezicht op
de actoren van het financiële stelsel die cliëntengelden mogen aanhouden werd gecentraliseerd bij de Nationale Bank van België (hiern
a de « NBB »), daar waar het takenpakket van de
...[+++] voormalige toezichthouder, de CBFA, nu de Financial Services and Markets Authority (hierna « FSMA »), naast haar traditionele opdracht om toe te zien op de goede werking, de transparantie en de integriteit van de financiële markten, en om het toezicht uit te oefenen op het onrechtmatig aanbieden van financiële producten en diensten, werd uitgebreid met het toezicht op de regels die een loyale, billijke en professionele behandeling beogen van de consumenten van financiële producten en diensten; Considérant que depuis le 1 avril 2011, la nouvelle architec
ture de contrôle du secteur financier en Belgique est un fait acquis; que le contrôle prudentiel des acteurs du système
financier qui sont autorisés à détenir des fonds de clients, a été centralisé auprès de la Banque Nationale de Belgique (ci-après « BNB »), tandis
que les tâches de l'ancienne autorité de contrôle qu'était la CBFA, dévolues maintenant à la Financial Services and Markets Authority (ci-après « FSMA ») qui, outre sa mi
...[+++]ssion traditionnelle de veiller au bon fonctionnement, à la transparence et à l'intégrité des marchés financiers et d' exercer un contrôle sur l'offre illicite de produits et services financiers, ont été élargies au contrôle du respect des règles visant à assurer un traitement honnête, équitable et professionnel des consommateurs de produits et services financiers;