Het idee hierachter is dat gedecentraliseerde besluitvorming door kennis van de situatie en specifieke vraag ter plaatse doelmatiger is. De meeste Europese landen werken met een accountabilitysysteem waarin onderwijs
instellingen aan de hand van centrale eindexamens en interne evaluaties op hun prestaties worden afgerekend (bijv. DK, EE, EL, FR, IE, IT, CY, LV, LT, HU, MT, NL, AT, PL, PT, SI, FI, UK, LI, NO, RO).[18] Internationaal
zijn er cijfers die erop wi
jzen dat leerlingen beter presteren als onder ...[+++]wijsinstellingen ter plaatse autonoom zijn, maar in een centraal accountabilitysysteem op hun prestaties worden aangesproken.
Des systèmes de responsabilisation sous la forme d’examens de sortie centraux et de systèmes d’évaluation interne existent dans la plupart des pays européens (par ex. DK, EE, EL, FR, IE, IT, CY, LV, LT, HU, MT, NL, AT, PL, PT, SI, FI, UK, LI, NO, RO)[18].