Het onderzoek zal met name betrekking hebben op de cognitieve
grondslagen van de nieuwe technologieën inzake onderwijs en opleiding, de kwaliteit van de sy
stemen en de nieuwe vormen van interactie tussen leraar en leerling, zodat er in Europa een echte "educatieve samenleving" ontstaat; ". onderzoek naar maatschappelijke integratie en sociale uitsluiting in Europa", waarmee gemeenschappelijke ken
nis en hulpmiddelen moeten worden ontwikkeld o ...[+++]m de strijd aan te binden tegen sociale uitsluiting, een bijzonder ernstig probleem dat vooral in de grote steden zichtbaar is.
Les recherches porteront notamment sur les bases cognitives des nouvelles technologies de l'éducation et de la formation, la qualité des systèmes et les nouvelles formes d'interaction enseignants-enseignés, ceci afin qu'émerge, en Europe, une véritable "société de l'apprentissage"; ". recherches sur l'intégration sociale et les phénomènes d'exclusion sociale en Europe", afin de développer des connaissances et des outils communs permettant de lutter contre l'exclusion sociale, problème particulièrement grave dont les grandes villes sont le thermomètre le plus visible.