Er moet ook rekening worden gehouden met het feit dat
schommelingen in de criminaliteitscijfers een weergave
kunnen zijn van reële stijgingen of daling
en van het bepaalde vormen van criminaliteit, maar dat ze ook sterk onderhe
vig kunnen zijn aan andere factoren, zoals veranderingen in de nomenclatuur over verschillende jaren heen, veranderingen in het federaal en het lo
...[+++]kaal veiligheidsbeleid (prioriteitstelling, pro-activiteit), nieuwe procedures (verreenvoudigd proces-verbaal, autonome politionele afhandeling), de wijzigingen in vattingssystemen in de voorbije jaren (POLIS, PIP, ISLP), de meldingsbereidheid van de bevolking, de registratiebereidheid van de politiediensten, het beleid van andere instanties (bijvoorbeeld verzekeringsmaatschappijen), het gebruik van eigen databanken (lokaal — federaal) enz. De uitleg over de cijfers met betrekking tot de ontwikkeling van criminaliteit moet dus telkens worden geïnterpreteerd in de context waarin ze werden geregistreerd.Il convient également de tenir compte du fait que les variations que présent
ent les chiffres de criminalité peuvent représenter de réelles augmentations ou dimin
utions de certaines formes de criminalité, mais qu'elles sont aussi fortement soumises à d'autres facteurs, comme les changements de nomenclature au fil des années, les changements de politique de sécurité aux niveaux fédéral et local (priorités, proactivité), les nouvelles procédures (procès-verbal simplifié, traitement policier autonome), les changements de systèmes de saisi
...[+++]e de ces dernières années (POLIS, PIP, ISLP), la disposition de la population à dénoncer les faits, la disposition des services de police à enregistrer ceux-ci, la politique d'autres instances (compagnies d'assurances par exemple), l'utilisation de banques de données propres (locales, fédérales), etc. L'explication de ces chiffres relatifs à l'évolution de la criminalité doit dès lors toujours être interprétée en fonction du contexte de l'enregistrement.