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Autonomous regulatory power
Autonomus rule-making power
Capacity to legislate
Concurrent legislation
Concurrent legislative powers
Conference of European regions with legislative power
Delegation of legislative authority
Delegation of legislative power
Law making power
Legislative authority
Legislative branch
Legislative competence
Legislative jurisdiction
Legislative power
Legislative rights
Legislature
Power of legislation
Power to legislate
REGLEG
Regions with Legislative Powers Interregional Group

Vertaling van "autonomous legislative power " (Engels → Frans) :

TERMINOLOGIE
legislative power [ legislative authority(GEMET) ]

pouvoir législatif


legislative jurisdiction [ legislative competence | law making power | legislative power | power to legislate | capacity to legislate | power of legislation | legislative rights ]

compétence législative [ faculté législative | juridiction législative | puissance législative | pouvoir législatif | pouvoir de légiférer | compétence à légiférer ]


Regions with Legislative Powers - REGLEG/CALRE Interregional Group | Regions with Legislative Powers Interregional Group

groupe interrégional «Régions avec pouvoir législatif» | groupe interrégional «Régions avec pouvoir législatif» (REGLEG/CALRE)


autonomous regulatory power | autonomus rule-making power

pouvoir réglementaire autonome


concurrent legislation | concurrent legislative powers

compétence législative concurrente


Conference of European regions with legislative power [ REGLEG ]

Conférence des régions européennes à pouvoirs législatifs | Conférence des présidents de régions à pouvoirs législatifs [ REGLEG ]




legislative branch [ legislative power | legislature ]

pouvoir législatif [ législature | organe législatif ]


delegation of legislative power [ delegation of legislative authority ]

délégation de compétences législatives [ délégation de pouvoirs législatifs | délégation de pouvoir législatif ]


power to legislate

compétence législative | pouvoir de légiférer
IN-CONTEXT TRANSLATIONS
The letter stressed that the Commission had used a secondary legal basis, which ‘(...) seems to be illegal in the light of the case law of the Court of Justice (in particular its judgment of 6 May 2008 in case C-133/06)’ and further stated that ‘(...) under the Treaty of Lisbon, the legislative function is now shared between Parliament and the Council and, as Article 202 EC has been repealed, the Council no longer has an autonomous legislative power. With regard to legislative acts in the field of agriculture under Article 43(2) TFEU, it is the ordinary legislative procedure which applies to their adoption’.

La lettre soulignait que la Commission s'était appuyée sur une base juridique dérivée qui, en substance, semble illicite au regard de la jurisprudence établie par la Cour de justice (notamment dans l'arrêt rendu le 6 mai 2008 dans l'affaire C-133/06, et constatait par ailleurs que, en vertu du traité de Lisbonne, la fonction législative est désormais partagée entre le Parlement et le Conseil et que, dans la mesure où l'article 202 du traité CE a été abrogé, le Conseil ne dispose plus de compétences législatives autonomes. C'est la procédure ...[+++]


The sad part is that in the key elements of the legislation, which have been repeated time and again, inherent toxicity, virtual elimination and the precautionary principle, and the powers of the two ministers, the sponsors of the legislation, the Minister of the Environment and the Minister of Health, to act autonomously in all of these respects, the amendments that have been brought in dilute those very powers.

Malheureusement, en ce qui concerne les éléments-clés de cette mesure législative, qui ont été répétés à de multiples reprises, à savoir la toxicité inhérente, la quasi-élimination, le principe de la prudence qui autorise les ministres, les parrains de la législation, soit le ministre de l'Environnement et le ministre de la Santé à agir de façon autonome, dans tous ces domaines, dis-je, les propositions d'amendement ne visent qu'à édulcorer ces pouvoirs.


Presidents Barroso and Bresso were joined by Marcelino Iglesias Ricou, President of the Conference of European regions with legislative power (REGLEG) and President of the Government of Aragon, Spain; Karl-Heinz Lambertz, President of the Association of European Border Regions (AEBR) and First Minister of the German-speaking Community in Belgium; Giovanni Kessler, President of the Conference of European Regional Legislative Assemblies (CALRE) and President of the Assembly of the Autonomous Province of Trento, ...[+++]

Aux côtés de M. Barroso et de Mme Bresso, les participants à la réunion étaient: M. Marcelino Iglesias Ricou, président de la Conférence des présidents des régions à pouvoirs législatifs de l'Union européenne (REGLEG) et président du gouvernement d'Aragon, en Espagne; M. Karl-Heinz Lambertz, président de l'Association des régions frontalières européennes (ARFE) et ministre-président de la Communauté germanophone de Belgique; M. Giovanni Kessler, président de la Conférence des présidents des assemblées législatives régionales d'Europe (CALRE) et président de la province autonome ...[+++]


To give an illustration, there are judgments in which the Court of Justice of the European Communities has taken the view that the competition directives, provided for by Article 86(3) and falling within the competence of the Commission, should be classified in the general category of directives covered by the present Article 249 TEC, in other words that the Commission itself also had an autonomous legislative power!

On mentionnera, par exemple, les arrêts par lesquels la CJCE a jugé que les directives sur la concurrence, prévues à l’article 86-3, relevant de la compétence de la Commission, appartenaient à la catégorie générale des directives de l’actuel article 249 CE, autrement dit que la Commission disposait elle aussi d’un pouvoir législatif autonome!


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The Commission contests the preference given under Article 12 of Decree No 79 of 11 March 1999 ("Bersani Decree") to an outgoing concession-holder whose bid is equivalent to those submitted by competitors when concessions for the production of hydroelectric power are being renewed. It also contests the provisions of Article 11 of Legislative Decree No 463 of 11 November 1999, concerning the Autonomous Region of Trentino-Alto Adige, ...[+++]

La Commission conteste la préférence accordée au concessionnaire sortant, à égalité d'offre avec d'autres concurrents, dans le renouvellement des concessions de production hydroélectrique, aux termes de l'article 12 du décret n.79 du 11/3/1999 ("décret Bersani") ainsi que la même préférence qui, en vertu de l'article 11 du décret législatif n.463 du 11/11/1999, relatif à la Région autonome du Trentino Alto Adige, est reconnue aux entités publiques locales et aux sociétés qui leur appartiennent.


However, in the case of other Member States such as Spain, which also have regions or autonomous communities with wide legislative powers, the central government prevents the regions or autonomous communities from taking part in their delegations for the various Council meetings, even when competence rests exclusively with the regions rather than the central government.

Or, dans d'autres États membres, comme l'Espagne, qui ont des régions ou des communautés autonomes jouissant de larges pouvoirs législatifs, le gouvernement central empêche les régions ou les communautés autonomes de faire partie de ses délégations aux différentes réunions du Conseil, même lorsque la compétence incombe exclusivement à ces régions et non au gouvernement central.


However, in the case of other Member States such as Spain, which also have regions or autonomous communities with wide legislative powers, the central government prevents the regions or autonomous communities from taking part in their delegations for the various Council meetings, even when competence rests exclusively with the regions rather than the central government.

Or, dans d'autres États membres, comme l'Espagne, qui ont des régions ou des communautés autonomes jouissant de larges pouvoirs législatifs, le gouvernement central empêche les régions ou les communautés autonomes de faire partie de ses délégations aux différentes réunions du Conseil, même lorsque la compétence incombe exclusivement à ces régions et non au gouvernement central.


What proposals does the Council intend to make to ensure that the planned 2004 reform of the Treaties includes the recognition and underpinning of the political and legislative powers of internal units within the Member States (nationalities, federal states, autonomous communities or constitutional regions) in their executive, legislative and judicial relations with the EU institutions?

Quelles propositions le Conseil entend-il faire de façon à garantir, lors de la réforme des traités qui est prévue pour 2004, la reconnaissance et le respect des pouvoirs politiques et législatifs des entités internes des États membres (nationalités, États fédérés, communautés autonomes, régions administratives) dans leurs relations avec les institutions de l'Union européenne en matière exécutive, législative et judiciaire ?


When the city fathers or the powers of the day drew up the legislation, the statute and the by-laws to create this entity, I do not think they intended to create something that was totally autonomous and did not have to account to anyone.

Quand les édiles municipaux ont élaboré la loi, le statut et les règlements administratifs pour créer cette entité, leur intention n'était pas, à mon avis, de créer quelque chose de totalement autonome qui ne rendrait des comptes à personne.




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'autonomous legislative power' ->

Date index: 2024-09-04
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