in some Member States, the conjunction of sustained high profitability, high market concentration and evidence of entry barriers raises concerns about banks’ ability to influence the level of prices for consumers and small firms some credit registers, holding confidential data that lenders use to set loan rates, may be used to exclude new entrants to retail banking markets some aspects of cooperation among banks, including savings and cooperative banks, can reduce competition and deter market entry product tying, e.g. where a loan customer is forced to buy an extra insurance or current account, is widespread in most Member States.
in sommige lidstaten roept de combinatie van aanhoudend hoge rentabiliteit, sterke marktconcentratie en aangetoonde toegangsbeperkingen twijfels op inzake
het vermogen van de banken om het prijsniveau voor consumenten en kleine ondernemingen te beïnvloeden; sommige kredietregisters, waarin vertrouwelijke gegevens zijn opgenomen die door leninggevers worden gebruikt om rentetarieven voor leningen vast te stellen, worden mogelijkerwijs gebruikt om nieuwkomers van retailbankmarkten uit te sluiten; sommige aspecten van de onderlinge samenwerking tussen banken, met inbegrip
van spaarbanken en coöperatieve ...[+++] banken, kunnen de mededinging beperken en markttoegang ontmoedigen; productkoppeling, d.w.z. de praktijk waarbij een leningnemer gedwongen wordt een extra verzekering aan te gaan of een lopende rekening te openen, komt in de meeste lidstaten veel voor.