A host of cross-cutting European legislation, such as the Air Quality Directive (Directive 2008/50/EC adopted on 21 May 2008), the PSO Regulation (EC 1370/2007 of 23 October 2007), the Clean Vehicles Directive (2005/0283/COD, adopted by Parliament on 22 October 2008), and of modal legislation, such as the directives
and regulations on railway and airport security and safety, railway infrastructure charging (Directives 2001/14/EC and 2004/49/EC), the directives on motor vehicle protection (Directive 2000
/40/EC) and various ...[+++]regulations on road, rail and air travel equipment, have all affected urban transport, without the European Union having adopted a specific strategy in its regard. Een grote verscheidenheid aan Europese wetgeving is van invloed geweest op het stedelijk vervoer zonder dat de EU hier een specifieke strategie voor heeft opgesteld. Voorbeelden van transsectorale wetgeving zijn de luchtkwaliteitsrichtlijn (Richtlijn 2008/50/EG, aangenomen op 21 mei 2008), Verordening (EG) nr. 1370/2007 van 23 oktober 2007 en de richtlijn aanschaf schone wegvoertuigen (2
005/283/EG, door het Parlement aangenomen op 22 oktober 2008); voorbeelden van modale wetgeving zijn de richtlijnen en verordeningen betreffende de beveiliging en veiligheid op het spoor en op luchthavens, de tariefbepaling voor spoorweginfrastructuren (
...[+++]Richtlijn 2001/14/EG of Richtlijn 2004/49/EG), de richtlijnen betreffende de bescherming van motorvoertuigen (Richtlijn 2000/40/EG) en diverse normen voor weg-, spoorweg- of luchtvervoermaterieel.