68. prijst de plannen van de Commissie om initiatieven te ontplooien op het gebied van verantwoorde productie en consumptie; is van oordeel dat de EU kan voortbouwen op de ervaring die is opgedaan met MVO-initiatieve
n inzake specifieke opleiding en cap
aciteitsopbouw voor inkopers in bedrijven; is van mening dat het geplande initiatief inzake transparantie een belangrijke drijfveer kan vormen voor de ethische consumentenbeweging; dringt er bij de Commissie en de lidstaten op aan te overwegen of het haalbaar en wenselijk is om een Europees sociaal keurmerk te introduceren vo
...[+++]or alle bedrijven die MVO toepassen, teneinde hun inspanningen zichtbaarder te maken voor consumenten en investeerders, en om, door voort te bouwen op bestaande keurmerkinitiatieven, voortdurend de bottom-upsamenwerking te bevorderen onder de auspiciën van de internationale alliantie voor accreditering en etikettering op sociaal en milieugebied (ISEAL); stelt voor dat ondernemingen met een dergelijk keurmerk regelmatig worden gecontroleerd voor wat betreft de naleving van de in het keurmerk vastgelegde sociale bepalingen op het gebied van MVO; 68. Commends the Commission’s plans to advance initiatives in the fields of responsible production and consumption; believes that the EU can build on the experience of CSR initiatives which have undertaken specific training and capacity-building for purchasers within companies; believes that the planned initiative on transparency can be a major driver for the ethical consumer movement; calls on the Commission and the Member States to consider the feasibility and desirability of developing a European social labe
l for all companies involved in CSR, so as to make their efforts more visible to consumers and investors, and, by building on
...[+++]existing labelling initiatives, continuously to promote ‘bottom-up’ collaboration under the auspices of the International Social and Environmental Accreditation and Labelling (ISEAL) Alliance; suggests that companies bearing such a European label be monitored regularly regarding their compliance with the social CSR provisions set out in the label;